Leren in netwerken bevordert betrokkenheid
De Laat onderzocht in het kader van zijn promotie de ervaringen van de Politie Academie. De politie wil (aankomend) politiemensen de mogelijkheid bieden een digitaal netwerk te gebruiken om met elkaar te leren en gezamenlijk nieuwe politiekennis en procedures te ontwikkelen. De politie is sinds de jaren negentig bezig een landelijk intranet aan te leggen, waarop politiebureaus en andere politie-instituten een aansluiting krijgen: Politie Kennisnet. Hiermee wil men het leren in netwerken stimuleren, onder meer met communicatiemiddelen als e-mail, chat en forums. Politiemensen uit het hele land kunnen daarmee werkervaringen delen en bediscussiëren, om zo de aanwezige politiekennis ‘levend’ te houden. De promovendus ontdekte dat deelnemers tijdens het samenwerkingsproces van stijl wisselden. In het begin leverden sommige mensen bijvoorbeeld een actieve bijdrage aan de leeractiviteiten en later kregen zij een meer faciliterende rol. Verder blijkt uit het onderzoek dat de traditionele rol van docenten verandert. Zij gedragen zich meer als student en tutor dan als alwetende leerkracht.