Lindows
Ik neem aan dat de advocaat van Lindows met een uitgestreken smoel voor de rechter heeft staan liegen dat die naam is gekozen omdat-ie zo logisch is. Omdat Lindows zo’n transparante samentrekking is van Windows en Linux. “Wij zochten een naam, edelachtbare, die marketingtechnisch niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. We hebben ook gekeken naar Winux, maar een uitgebreid strategisch marktonderzoek heeft aangetoond dat Lindows veel meer kans maakt.” Ja, dat haalt je de koekoek. Lindows is natuurlijk gewoon een parasiet, een naam die gratis wil meeliften op het succes van Windows. Armoedig, maar zonder twijfel effectief. Hoe dan ook: die jongens van Windows hebben boter op hun hoofd, want toen zij in 1983 Windows introduceerden werd dat woord al in grafische software gebruikt. Kortom, we zijn hier getuige van een dief in een duur pak die een zaak is begonnen tegen een dief die de vermoorde onschuld speelt. Waarom is deze kwestie taalkundig interessant? Omdat er ooit een tijd was dat je bij windows niet meteen dacht aan Microsoft, maar aan het Engelse woord voor ‘ramen, vensters’. Windows is niet alleen een merknaam, maar ook een algemeen Engels woord, dat al zeker achthonderd jaar voor de geboorte van Bill Gates in het Engels voorkwam. Juridisch geformuleerd: Microsoft heeft een generieke naam uitgeroepen tot merknaam en dat is vragen om moeilijkheden. U moet het zo zien: de taal is van ons allemaal. Je kunt niet opeens zeggen, ik deponeer het woord blauw bij een merkenbureau, en iedereen die het voortaan gebruikt, moet mij 10 eurocent betalen. Was het maar zo, dan zou ik in een paar talen de lidwoorden deponeren! Betekent dit dat het onmogelijk is om een generieke naam merkrechtelijk te beschermen? Nee, postkantoor is bijvoorbeeld een woord van ons allemaal, maar de Postbank denkt daar anders over. Zij zeggen: wij maken zoveel reclame voor het postkantoor, dat dit een merknaam is geworden. Over die postkantoorkwestie is het laatste woord nog niet gezegd, die ligt op dit moment voor bij de hoogste Europese rechter, maar vergelijkbare zaken zijn geregeld gewonnen. Zo zijn bijvoorbeeld woonkrant en bonbonbloc door de rechter aangemerkt als merknamen. Wat moet Microsoft nou doen om die zaak te winnen? Eerst moeten ze aantonen dat zij het merkrecht op Windows hebben. Kennelijk is die federale rechter in de VS daar niet van overtuigd. Om die reden moet Microsoft verder procederen om aan stap twee toe te komen en stap twee is: aantonen dat de concurrerende naam voor verwarring kan zorgen. Reacties en aanvullingen naar e.sanders@wkths.nl