Lycos in cassatie voor privacy klant
Het hoger beroep volgt op een veroordeling eind juni, waarin Lycos gesommeerd werd gegevens van een klant te openbaren. De klant in kwestie exploiteerde een website waarop anoniem beschuldigingen werden geuit over de werkwijze van een Tilburgse postzegelhandelaar. De postzegelhandelaar wenste te weten te komen, van wie die beschuldigingen afkomstig waren. Lycos weigerde op die eis in te gaan omdat de website met de gewraakte aantijgingen inmiddels verwijderd was. Maar bovendien staat niet vast dat de beschuldigingen onmiskenbaar onrechtmatig waren. Het Amsterdamse Hof was het met deze stellingname van Lycos wel eens, maar oordeelde desondanks dat Lycos de persoonlijke gegevens vrij moest geven. Het zou maatschappelijk gezien ongewenst zijn als een derde een websitehouder op geen enkele manier kan aanspreken, terwijl de informatie op de website mogelijk onrechtmatig zou kunnen zijn, redeneerde de rechter. Lycos vindt dat het Amsterdamse Hof hiermee een verkeerde maatstaf aanlegt. De uitspraak is bovendien in strijd met de Europese Ecommerce-richtlijn, die volgens Lycos juist tot doel heeft de aansprakelijkheid van internetproviders, die alleen als doorgeefluik van informatie fungeren, te beperken. Daarover vraagt Lycos nu het oordeel van de Hoge Raad. (jwy)