Overslaan en naar de inhoud gaan

Mamut kiest eigen SaaS-benadering

Leveranciers van ‘ERP-software’ voor de kleinere bedrijven zijn er legio. Ieder land kent zijn eigen Exacts, Grote Beers en Davilexen. Wie zich zoals het Noorse Mamut in 1994 op deze markt stortte, moet dat ook hebben ervaren. Toch slaagt Mamut erin zich op internationaal niveau te manifesteren met bedrijfssoftware die doorgaans niet meer dan een paar honderd euro per gebruiker kost.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat is gelukt met een horizontale benadering en een generieke codebasis voor alle zestien landen waarin het bedrijf actief is en een reeks partners. Maar de toekomst ligt in ‘software as a service’ en daarin volgt Mamut duidelijk het Microsoft-pad: ‘software plus services’.
Mamut, dat sinds 2004 in Nederland actief is, is een echte low-end MKB-speler; het haalde over 2007 een omzet van 56 miljoen euro bij maar liefst 350.000 klanten. Een groot deel daarvan is gebruiker van MBS, een pakket met een reeks beperkte bedrijfsfunctionaliteiten die door partners eventueel in verticale richting kunnen worden uitgebreid. CEO en oprichter Eilert Hanoa benadrukt dat het handhaven van één enkele broncodeverzameling met alleen wat wetgerelateerde afwijkingen op nationaal niveau, cruciaal is om internationaal tegen lage kosten te kunnen blijven werken. “We hebben er al in een vroeg stadium rekening mee gehouden dat de software gelokaliseerd zou moeten worden. Sommige dingen moet je wel hard coderen voor specifieke landen – iets wat je eigenlijk liever niet doet. Maar iedereen krijgt dezelfde installatie-cd. We zien anderzijds in de zestien landen waar we actief zijn ook waar bepaalde administratieve zaken het handigst worden afgehandeld en daar kunnen we onze software mee verbeteren.”
Toch is in de sterk gefragmenteerde MKB-ERP-markt op de langere termijn geen plek voor veel traditionele pakketleveranciers, heeft ook Hanoa zich gerealiseerd. Daarom komt het bedrijf nu met Mamut One, een gecombineerd software- en dienstenaanbod dat vrijwel de complete verzameling IT-behoeften van kleine bedrijven afdekt. Mamut bouwt daarmee voort op de overname anderhalf jaar geleden van Active 24, een hostingleverancier die Exchange- en SharePoint-oplossingen aanbiedt.
Mamut One is een constructie waarbij klanten gewoon licenties kopen voor de MBS-software (voor 200 euro per gebruiker in de basisversie) en vervolgens 29 euro per gebruiker per maand neertellen voor de online extensie op die software. Die dienst betreft websites, samenwerkingsfuncties en e-mailboxen, samen met synchronisatie van MBS-data in een eveneens gehoste SQL Server-omgeving. Via browsers of mobieltjes en een online applicatielaag op de gehoste database is een beperkte hoeveelheid functionaliteiten ook zonder het MBS-pakket benaderbaar. Daaronder is een ‘status desktop’, validatie van kritische boekhoudkundige beslissingen en klanteninformatie. Een ‘premiumversie’ is voor maximaal 800 euro per licentie en 100 euro voor het abonnement verkrijgbaar.
Dat enkele weken geleden Microsoft aankondigde zelf Exchange en SharePoint als onlinedienst te gaan aanbieden, was voor Hanoa geen verrassing. “Misschien kan Microsoft het nog iets goedkoper dan wij, maar vooralsnog bieden we voor iets meer geld heel wat meer. Stel dat Microsoft het voor 9 euro per gebruiker aanbiedt, dan ben je bij ons voor 29 voor het complete, geïntegreerde aanbod toch niet duur uit?” Toch denkt Hanoa wel dat uiteindelijk generieke zaken als e-mail en websites rechtstreeks van de grote internetbedrijven zullen komen en niet meer door bedrijven als Mamut of diens partners zullen worden aangeboden. “Ons datacenter zal over vijf jaar kleiner zijn dan nu. Als je kijkt naar wat we nu voor klanten online doen, veel e-mail, websites en ruwe back-ups, dat zullen we goedkoper kunnen inkopen dan dat ons eigen data center dat voor elkaar krijgt. Als Microsoft dat goedkoper kan, prima.”
/f.blankena@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in