Management richt IT op innovatie
Waar bedrijven in 2002 nog met de kaasschaaf bezuinigden op informatietechnologie, maken organisaties nu duidelijkere keuzes voor innovatie en verhoging van de productiviteit. 95 procent van grote Nederlandse ondernemingen geeft voorrang aan de verbetering van processen die zich op de klant richten en 81 procent aan optimalisatie van managementprocessen. Het innoveren van primaire bedrijfsprocessen blijkt voor ruim driekwart van de ondervraagde organisaties het belangrijkste speerpunt. Bijna de helft van de Nederlandse organisaties ziet ‘operational excellence’ als de belangrijkste kerncompetentie. Toch is slechts 44 procent van de ondervraagde managers tevreden over het niveau van innovatie van producten en diensten binnen de eigen organisatie. Wat betreft innovatie van primaire en secundaire processen ligt de tevredenheid nog lager; slechts 29 procent is tevreden. Als factoren die een belangrijke invloed hebben op het innovatief vermogen van organisaties, identificeert het onderzoek de betrokkenheid van het topmanagement, het afrekenen van het ITmanagement op bedrijfsmatige doelstellingen en het op hun innovatieve bijdrage evalueren van ICTinvesteringen. Organisaties waar het ITmanagement wordt beoordeeld op het herkennen van nieuwe zakelijke kansen door technologische vernieuwingen, zijn meer tevreden over het innovatieve vermogen. Ook het evalueren van investeringen op het innovatieve vermogen heeft een positief effect op het niveau van innovatie binnen de onderneming.