Den Haag 8.31 uur - Matsushita zoekt partners in Europa en China om zijn infrastructuur voor de derde generatie mobiele telefonie te verkopen. De Japanse elektronicagigant wil buiten de Japanse thuismarkt een graantje meepikken op de markt voor 3G-basisstations om de tegenvallende bedrijfsresultaten op te krikken. Telecombedrijven nemen de komende maanden beslissingen over welke leverancier voor enkele miljarden guldens hun 3G-netwerken mogen gaan aanleggen.
Matsushita, die voor consumentenelektronica als merk Panasonic voert, is de belangrijkste infrastructuurleverancier in Japan. Het bedrijf is laat met het aanboren van nieuwe markten. Concurrenten NEC en Fujitsu hebben al overeenkomsten gesloten met respectievelijk Siemens en Alcatel. Bovendien hebben Matsushita belangrijkste tegenspelers, Ericsson en Nokia, al verschillende contracten op zak van hun vaste klanten. Voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart verwacht Matsushita een winst te maken van 215 miljoen dollar, 22 procent lager dan het voorgaande jaar. Tegenvallende resultaten bij de verkoop van mobiele telefoons vormen de belangrijkste oorzaak van het slechte resultaat. Sinds januari raakte het aandeel ongeveer de helft van zijn waarde kwijt. (tdo)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech