Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer werk maken van innovatie

De overheid is in zijn rol als dienstverlener, inkoper en investeerder goed voor bijna de helft van het Bruto Binnenlands Product van ruim 450 miljard euro per jaar. De werkgroep Overheid & Innovatie van het Innovatie Platform (IP) constateert dat deze economische zwaargewicht een veel grotere rol kan spelen bij het aanjagen van innovatie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat vraagt wel om een andere werkwijze bij de overheid, stelt de werkgroep. De departementale verkokering moet vervangen worden door interdepartementale samenwerking. Om dat in gang te zetten voor de vijf speerpunten zorg, kennis, milieu, mobiliteit en veiligheid, moeten zogenaamde Deltabudgetten worden gevuld met departementaal geld en middelen uit de aardgasbatenpot. ‘Budget-ministers’ met ‘interdepartementale budgetdirecties’ moeten met die Deltabudgetten onder andere garantiefonsen creëren die innovatieve investeringen uit de markt uitlokken. Het rapport stelt het Garantiefonds Breedband van EZ als voorbeeld. Van diezelfde ‘aardgasbaten’, opgepot in het Fonds Economische Structuurversterking (FES), die jaarlijks 2 miljard euro bedragen en waarvan nu nog 80 procent naar asfalt en beton gaat, moet over vijf jaar 40 procent aan kennisbevordering en onderwijs worden besteed. De overheid moet ook risicovol durven inkopen en investeren: 2,5 procent van alle departementale begrotingen, ofwel 3,25 miljard euro, moet worden besteed aan innovatieve projecten. Van de inkoopbudgetten van de ministeries moet vanaf volgend jaar 2,5 procent, pakweg 1,2 miljard, gebruikt worden voor de ontwikkeling van producten of diensten: de overheid als ‘launching customer’. Wie goed leest ziet overigens dat die 1,2 miljard deel uitmaakt van de eerder genoemde 3,25 miljard. Een gelijk percentage van de onderzoeksbudgetten van de departementen die samen ongeveer 800 miljoen euro per jaar bedragen, moet als het aan het IP ligt bij innovatieve MKB-bedrijven worden besteed. Het IP roept het kabinet ook op om de aanbestedingspraktijk, die kleinere, innovatieve (ICT-) bedrijven op achterstand zet, te vereenvoudigen. Nederland is het braafste jongetje van de klas en interpreteert de EU-regels ‘oneigenlijk streng’. Alle Nederlandse interpretaties moeten daarom worden afgeschaft. Bovendien moeten bij twee of drie rechtbanken ‘aanbestedingskamers’ komen. Geschiktheidseisen die de overheid oplegt aan bedrijven die inschrijven op een aanbesteding zoals ‘bedrijven moeten vijf jaar bestaan’, ‘een landelijke dekking bezitten’ of ‘een aantal miljoenen omzetten’, moeten zoveel mogelijk vervallen. De dienstverlenening van de overheid vormt ook een obstakel voor innovatie, constateert het rapport. Daarom moet er meer werk worden gemaakt van maatregelen die zijn ingezet om de administratieve lasten te verlagen. E-government, zoals het slechts eenmaal aanleveren van gegevens, moet versneld en uitgebreider worden ingevoerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in