Met de generatie Y valt best te werken
“Bijvoorbeeld dat ze drie chatgesprekken naast elkaar kunnen voeren, en tegelijkertijd hun huiswerk maken . Ik voel me zelf een steeds grotere kluns met de computer, terwijl ik nota bene een échte opleiding in de IT heb gehad.’
Op woensdag 13 juni zat Timmer aan tafel met Paul Jansen, hoogleraar Bedrijfspsychologie, Management en Organisatiekunde, Rob Keemink, directeur van de ICT-opleidingen én de dienst ICT bij de hogeschool Windesheim. Gespreksleider Reinder van der Schaaf, directeur van HR-adviesbureau Cubiks in Nederland, vat de hoofdpunten samen: “Bestaat de generatie Y wel, en zo ja: wat betekent dat voor werkgevers?” De generatie Y was zelf ook vertegenwoordigd in de personen van Getronics-medewerkers Jan Willem Wildvank (’82) en Nanda Leembruggen (’83). Zij worden met antropologische interesse bekenen tijden de sessie. “Vervelen jullie je nog niet?”, vraagt Van der Schaaf gekscherend als de conferentie krap 10 minuten bezig is.
Niet negatief
De generatie Y staat in negatieve zin bekend als snel verveeld, oppervlakkig, verwend. “Ze kunnen van alles, maar ze kunnen niets goed”, vat Paul Jansen de kritiek samen. Toch is hij zelf niet negatief over de generatie Y als werknemers. In een genuanceerd verhaal zet hij de plussen en de minnen van de jonge professionals op een rijtje. “Ze zijn opgegroeid in kleine gezinnen”, legt hij uit. “Met het idee: de omgeving staat à la minute voor je klaar. Die instelling nemen ze mee als ze gaan studeren. Als ze gaan werken, is de manager er voor het bevorderen van hun loopbaan. Vroeger was het meegenomen als je je in je werk ook persoonlijk kon ontplooien. Nu hoort dat er gewoon bij. En de Jan Steen-achtige cultuur die kenmerkend is voor Nederland − egalitair, open, niet-autoritair – is bij de generatie Y nog sterker.” Belangrijke loopbaanankers voor de generatie Y zijn autonomie en afwisseling. Bovendien willen ze graag betekenisvol werk doen. Ook de balans werk-privé is belangrijk, maar ze gaan wel rekbaar met hun tijd om. Ze werken gerust ’s avonds (thuis) door waar de oudere generaties – aldus Wildvank – om vijf uur ‘alles laat vallen’. “Ik ben misschien niet altijd fysiek aanwezig, maar wie zegt dat ik daarom geen 10 uur per dag werk?” Ze zijn resultaatgericht. “Ik let niet op het aantal uren dat ik ergens aan besteed”, beaamt Leembruggen. “Ik wil mijn resultaat halen.” Die flexibiliteit merkt Keemink ook op de hogeschool. “Studenten zijn minder vaak fysiek aanwezig, ze doen meer op afstand, individueel. Hun netwerk is altijd, overal beschikbaar. De studieloopbaanadviseur wordt daardoor een steeds belangrijkere link tussen student en school.” De onderzoeksgroep van Jansen deed een meta-analyse naar de relaties tussen werkbeleving, HR-inspanningen en leeftijd. Daaruit blijkt dat er een sterk verband is tussen gebruik kunnen maken van faciliteiten als ‘development’ en andere HR-activiteiten. Die correlatie is echter het sterkst rond de middelbare leeftijd. “Je zou kunnen zeggen dat de middengroep ook het meeste baat heeft bij het aanbod van HR”, zegt Jansen. “Aan de andere kant laat HR misschien kansen liggen bij de jongere groep. ” In organisaties is de laatste jaren een verschuiving gaande naar een meer open systeem, aldus Jansen. “Dat model sluit goed aan bij hoe de generatie Y tegen werk aankijkt.” De afwisseling die de jonge medewerkers zoeken, kan uit een ander project komen of een klus in het buitenland. De IT lijkt wat dat betreft niet de slechtste werkgever. Of zoals Janssen het uitdrukt: “Als je bij de gemeente werkt en paspoorten uitgeeft, moet je gewoon op gezette tijden aan de balie zitten. Dan kun je generatie Y zijn wat je wilt, maar daar valt niet aan te tornen.” Met name de ICT-dienstverlening met veel (internationaal) projectmatig werken biedt de generatie Y alle kans om zich te ontplooien en een loopbaan vol afwisseling te doorlopen. Timmer klaagt niet over de instroom, maar als ICT-werkgever in een verhitte arbeidsmarkt is het wel hard werken om voldoende mensen binnen te krijgen.
Wervingscampagne
De nieuwe wervingscampagne ‘Enjoy Freedom’ is gebouwd op wat Getronics inmiddels weet over de generatie Y. “We hebben er uitputtend over nagedacht wat we de nieuwe generatie werknemers willen bieden”, legt hij uit. Dat aanbod bestaat uit afwisseling en diversiteit in projecten, regie over de loopbaan, flexibiliteit in werktijden, buitenlandkansen en veel autonomie. “Die vrijheid moeten mensen wel pakken, maar we richten ons management erop in.” Wildvank en Leembruggen ervaren dat. “Onze bazen zijn ‘competence managers’, hun focus is onze competentie”, zegt Wildvank. “We hebben niet het gevoel dat we een bepaalde kant op worden geduwd.” Ze werken projectmatig en op afwijkende uren. Voor de generatie Y is het gewoon – want dat hebben ze ook thuis en in hun studie ervaren – dat ze het vertrouwen krijgen. Ze willen beoordeeld worden op resultaat en niet op aanwezigheid. De oudere generatie moet daar soms nog aan wennen. “De mindset veranderen van die generatie, dat is de grootste uitdaging”, zegt Timmer. “Wat maakt nou dat je blijft?” vraagt hij aan Leembruggen. “Dat wat je wilt bespreekbaar is”, zegt ze. “Het is prima dat het initiatief bij jezelf ligt, maar het moet wel gefaciliteerd worden.”