Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Met een goed verhaal hoef je niet te stunten’

Michiel Walsteijn is binnen Oracle, 860 medewerkers in Nederland, verantwoordelijk voor de divisie Health bij Consulting en sinds kort voor recruitment van de hele Consulting-tak. De campagne ‘Oracle solliciteert bij jou’ startte in zijn divisie. “We hadden een duidelijke uitdaging op recruitment-gebied”, zegt hij. “We slagen er goed in junioren aan te trekken, maar het aantrekken van meer ervaren mensen die al veel van Oracle afweten, dat was een stuk moeilijker.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het is de groep die goed zit in hun huidige banen en niet echt op zoek is.” Walsteijn besloot dat er iets anders moest gaan gebeuren in de werving om succesvoller te worden bij de ‘topgroep’.
“Oracle is de laatste jaren als bedrijf fors aan het veranderen: we hebben een aantal overnames gedaan en onze productstrategie vernieuwd. We hebben een ijzersterk verhaal wat betreft onze innovatieve omgeving, maar weet de arbeidsmarkt dat ook? Daarom hebben we bedacht de ‘marketing’ die de kandidaat normaal gesproken moet doen in zijn sollicitatiebrief nu zelf te doen.” Dat houdt concreet in dat de bezoeker van de Oracle-site zijn of haar interessegebied kan aangeven en zijn of haar e-mailadres achterlaat. Binnen twee dagen ontvangt de kandidaat dan een sollicitatiebrief van Oracle.

Afdelings-CV
“De manager van de afdeling waar je solliciteert stuurt je een persoonlijke sollicitatiebrief, met een CV van de afdeling en een aantal nodige referenties”, legt Ad van Gageldonk uit. Hij is directeur van HRM-consultancy organisatie Tancredo, dat het concept bedacht. “Ik gaf vorig jaar trainingen aan Oracle-medewerkers in het voeren van selectiegesprekken. Al snel kwam de vraag op tafel: kun je ons ook aan kandidaten helpen? We zijn ermee begonnen eerst eens zelf als sollicitant naar Oracle te kijken. Een paar dingen sprongen daarbij in het oog: via de site was het nagenoeg onmogelijk te solliciteren en er was weinig informatie over Oracle als werkgever te vinden.”
De arbeidsmarkt kun je grofweg in drie stukken delen, zegt van Gageldonk. Een groep ‘onbeweeglijken’, een groep die vastbesloten is weg te gaan bij de huidige werkgever en een groep die alleen weggaat als er iets moois voorbijkomt. “Die laatste groep, de latente zoekers, is onze doelgroep. Wel precies de lastigste groep om te bereiken. Nu heeft Oracle het geluk dat ze ook in de recessieperiode is blijven doorgaan met adverteren en het opbouwen van een database met potentiële kandidaten. Die leads kunnen we nu als eerste opvolgen.”
Ook de eigen medewerkers worden ingezet: het allerbeste kanaal volgens Van Gageldonk: “Maar je moet ze wel ondersteunen met de juiste middelen. Daar is deze campagne ook erg geschikt voor.”
De laatste partij in het 1-2-3’tje ‘Oracle solliciteert bij jou’ is communicatiebureau O2. René Kerkhove zweette met zijn team op de sollicitatiebrieven, precies zoals normaliter de sollicitant dat doet. “In het schrijven van goede brieven – zo’n 25 verschillende – is in deze campagne de meeste tijd gaan zitten. Voor iedere rol of vacature moet helder worden waarom Oracle zo bijzonder is. Met zijn allen, ook de betrokken Oracle-managers, hebben we er veel energie in gestoken, maar ik denk dat het goed gelukt is. Ik denk dat we kandidaten nu veel effectiever en indringender kunnen benaderen.” Bijkomend voordeel is dat kandidaten veel meer te weten komen over Oracle en het werk waarin ze zijn geïnteresseerd. Ze kunnen een beter afgewogen beslissing nemen of ze verder de procedure in willen. Voor beide partijen wel zo efficiënt.

Stuntwerk
De verwachtingen van alle betrokkenen zijn hoog. De portal ging op 1 februari live en zorgde meteen al voor een flinke groei van de bezoekcijfers en het aantal kandidaten. De radio- en internetcampagne die de site ondersteunt start binnenkort. “Onze campagne is wel vernieuwend, maar we doen niet aan stuntwerk”, zegt Walsteijn. “Auto’s en ballonvaarten duren maar even, plezier en uitdaging in je werk, leuke collega’s, dat is allemaal veel belangrijker. Natuurlijk moeten de arbeidsvoorwaarden goed zijn, maar dat is maar één aspect.” “De arbeidsmarkt is al weer redelijk overspannen”, zegt Van Gageldonk. “De kandidaat is koning. Er worden alweer gesprekken gevoerd bij de dealer, wervingsbureaus krijgen duizenden euro’s om een kandidaat alleen maar op gesprek te krijgen. Maar als je een goed verhaal hebt hoef je niet te stunten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in