MKB wil waakhond voor Interpay
Volgens Els Prins, eurocoördinator bij MKB Nederland, is met Interpay in 1994 een machtsmoloch gecreëerd. Indertijd is nagelaten het toezicht goed te regelen. “Dat is ongezond, zo is gebleken. We hebben geen enkel inzicht in de tarievenopbouw, in de verhouding tussen winsten en investeringen, enzovoort. Dat kan zo niet langer.” Daarom zou er nu snel een toezichthouder moeten komen naar het voorbeeld van de Opta, die sinds de privatisering van KPN waakt over de telecommunicatiemarkt. Winkeliers hebben nu volgens MKB Nederland geen andere keus dan in zee te gaan met Interpay. “Zelfs de grootste grootgrutter in Nederland kan nog geen deuk in een pakje boter slaan bij Interpay. Consumenten lopen allemaal met een pinpas op zak en willen die kunnen gebruiken. Als je als winkelier niet meedoet, mis je ontzettend veel omzet.” In de aanloop naar de euro is de sluimerende ontevredenheid over de machtspositie van Interpay sterk toegenomen.Winkeliers zijn geconfronteerd met hoge kosten voor de ombouw van hun betaalautomaten. Prins: “De leveranciers van die apparaten hebben buitengewoon ontactische brieven verstuurd. Het kwam erop neer dat wie niet binnen vier weken reageerde, een boete zou krijgen. Die gang van zaken heeft de winkeliers wakker geschud.” Oprichting van meer Interpay-achtige instellingen die met elkaar concurreren, is volgens Prins geen oplossing. In Duitsland zou zijn gebleken dat er dan allemaal tussenstations ontstaan die stuk voor stuk een percentage van de omzet opeisen. We hebben indertijd besloten dat het efficiënter is om het betalingsverkeer via één organisatie te laten lopen. Dat ondersteunen wij nog steeds, want dit is maar een postzegellandje.” De Raad voor de Detailhandel (RND), waar grote supermarktconcerns als Ahold bij zijn aangesloten, steunt het pleidooi voor meer toezicht op Interpay. Ook Horeca Nederland deelt de grieven van MKB Nederland. De Consumentenbond houdt zich in de discussie afzijdig. Woordvoerder Van Kouwen: “We vinden dit primair een zaak tussen de bedrijven en Interpay onderling. Natuurlijk zijn er indirect wel gevolgen voor de consument, maar we moeten ergens een grens trekken.” Interpay zelf is altijd bereid tot overleg, zegt een woordvoerder. “Interpay heeft zich al onder toezicht van de Nederlandsche Bank gesteld. Als betrokken partijen dat onvoldoende vinden, is dat voor ons geen enkel probleem. We zijn voortdurend met elkaar in gesprek en er zijn openingen.”