MKB-zorgen
De opstellers van het rapport constateren met lede ogen dat het MKB ‘niet uit ICT haalt wat er in zit’ en zich te veel bezig houdt met de efficiëntie van administratieve processen en te weinig met effectiviteit en innovaties. De bedrijven gebruiken ICT om dingen beter te doen, maar nauwelijks om dingen anders te doen, laat staan andere dingen te doen. ICT in het MKB is al geruime tijd onderwerp van aandacht. Het programma ‘Nederland gaat Digitaal’ is bijvoorbeeld gericht op de digitale emancipatie van bedrijven. Maar wat blijkt? MKB’ers zijn er wel tevreden over, maar vinden dat de aandacht te veel uitgaat naar elektronisch zakendoen en te weinig naar interne automatisering. De opstellers van het rapport erkennen dat bedrijven eerst binnen eigen muren de zaakjes op orde moeten hebben, maar het is de vraag of hun ‘beleidsaanbevelingen’ daarbij zullen helpen. Want wat staat er weer bovenaan hun verlanglijstje? Een overheidsinvestering van 200 miljoen euro in goedkope breedbandcapaciteit. Wat stellen ze er zelf tegenover? Onder andere een kwaliteitslabel, een ICT-checklist voor het MKB en de inzet van stagiaires. Bij ruim een half miljoen bedrijven staan zo’n 2 miljoen computers, dus gemiddeld vier per bedrijf. IT is in die situatie doorgaans iets wat iemand ‘erbij doet’ en kennelijk niet zonder worstelingen. Het innovatieve IT-elan laat zich dan niet stimuleren met bandbreedte en kwaliteitslabels, maar met duidelijke voorbeelden van hoe met IT de productiviteit is te verhogen – in ondernemerstaal ‘business cases’– en met een daarop afgestemd aanbod – in aanbiederstaal ‘oplossingen’.