Overslaan en naar de inhoud gaan

Mphasis zoekt 3000 man ... in India

Jeroen Tas: ‘In Nederland wil vrijwel niemand ‘s nachts werken’Jeroen Tas (47) is waarschijnlijk een van de eerste aardbewoners die zich met offshoring bezighield. Vanaf 1994, in dienst van Citibank, zorgde hij er voor dat een steeds groter deel van de systeemontwikkeling van de bank naar India werd verplaatst. Vier jaar later richtte hij met zijn partner, de Indiër Jerry Rau, het bedrijf Mphasis op, dat gespecialiseerd was in offshoring.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Mphasis groeide uit tot een bedrijf met 250 miljoen dollar omzet. Na de overname door EDS richt Tas zich als vice chairman van Mphasis op integratie van de offshoring-activiteiten en het benutten van schaalvoordelen.

Hoe is Mphasis ontstaan?
“Mphasis richtte zich direct na de start op advisering omtrent offshoring. We ontwierpen bijvoorbeeld IT-architecturen waarmee Chase Manhattan in staat werd gesteld een deel van zijn IT-activiteiten naar India te verplaatsen. Geleidelijk aan verschoof de nadruk naar het ontwikkelen van software voor offshoring.”

Om welke type software gaat het?
“Het gaat in feite om tools die als doel hebben om offshoring te vereenvoudigen. Je kunt denken aan gereedschappen voor collaboratie en performance management. Collaboratie, omdat medewerkers op verschillende locaties naadloos met elkaar moeten kunnen samenwerken aan een project. Performance management, omdat de voortgang van projecten op elk moment gemeten moet kunnen worden. Ik kan bijvoorbeeld overal ter wereld een overzicht krijgen van de projecten die we uitvoeren. Elk project kan ik op 25 meetpunten beoordelen, waarbij ik tot op medewerkerniveau kan zien wat er gebeurt.
Voor onze klanten ontwikkelen we voornamelijk maatwerk, maar daarbij maken we gebruik van frameworks die we in huis hebben ontwikkeld. Frameworks voor bijvoorbeeld contentmanagement, portals, single sign on en workflow. We maken vrijwel uitsluitend gebruik van open source software. Omdat Mphasis niet over het auteursrecht beschikt op de software, betalen klanten eenmalig een bedrag voor een license to use.”

Hoe ziet de omzetverdeling van Mphasis eruit?
“Ongeveer 60 procent van de omzet bestaat uit maatwerk-nieuwbouw, 35 procent is onderhoud en 5 procent bestaat uit vaste producten die we tegen fixed price aanbieden. Een voorbeeld van dat laatste is een webservice die de afhandeling van verzekeringsclaims in de Amerikaanse zorgsector regelt. De Amerikaanse verzekeringswereld maakt op grote schaal gebruik van agenten die polissen afhandelen. Voor die agenten hebben we standaardsoftware ontwikkeld die de afhandeling kan verzorgen. Als we de omzet uitsplitsen naar sectoren, zijn de banken nog altijd goed voor 60 procent van de omzet van Mphasis. Een andere belangrijke sector is de gezondheidszorg.”

Waarom is onderhoud aan de activiteiten toegevoegd?
“Dat is historisch gegroeid. Vlak na 2000, na de internetcrash, werden de nieuwbouwprojecten in zo’n hoog tempo geschrapt dat we vreesden dat ons bedrijf net als veel andere software-leveranciers in moeilijk vaarwater terecht zou komen. We besloten onderhoud erbij te gaan doen om zo de inkomensstroom te stabiliseren.”

Mphasis is vrij succesvol met offshoring. Volgens critici is offshoring echter bijna nooit zinvol, tenzij de specificaties voor de ontwikkelaars heel precies geformuleerd zijn.
“Dat past niet bij onze werkwijze: we maken de specificaties namelijk samen met onze klanten. Een voorbeeld: een bank wil een interactieve website laten ontwikkelen voor personal finance. Als de klant naar ons toekomt, is het uiterlijk van de website al ontworpen. Vervolgens zetten wij er 3 business analisten op, die de specificaties en technische vereisten voor het systeem uitwerken. Daarna koppelen wij het resultaat daarvan terug. Bij de ontwikkeling komt het vervolgens aan op goede afspraken tussen de teams in New York en India om de gewenste kwaliteit te bereiken.”

Wat zijn de voordelen van software-ontwikkeling in India?
“Alle grote organisaties hebben drie problemen: een enorme backlog bij de software-ontwikkeling, enorme complexiteit die nauwelijks te overzien valt en te weinig mensen. Het argument van kostenbesparing, dat je het vaakst hoort als het over offshoring gaat, is dus lang niet altijd het enige voordeel. Het gaat veel vaker om het kunnen inzetten van meer mensen om projecten sneller te kunnen afronden. Een factor die daarbij vaak over het hoofd wordt gezien is de werkdiscipline die je bij het uitvoeren van software-projecten nodig hebt. Die is in India groter dan in de meeste westerse landen.
Een voorbeeld is een project waarbij twee grote banken waren gefuseerd: om de gewenste synergie te bereiken, moesten alle systemen met elkaar worden vervlochten. Voor zo’n project wordt normaal gesproken 2 jaar begroot, maar om de gewenste return on investment te halen, moest het in 9 maanden. Daarvoor waren 1000 man nodig, maar de klant had er zelf maar 700 beschikbaar. Wij hebben die overige 300 binnen 6 weken kunnen leveren. Dat waren bovendien mensen die bereid waren in een opzet te werken van drie ploegen per dag.
Zoiets lukt je in een land als Nederland nooit: er zijn te weinig mensen en vrijwel niemand wil ‘s nachts werken. Omdat er veel tijdsdruk was, was er ook een hoge mate van discipline vereist: de ontwikkelaars mochten niet van het stappenplan afwijken en moesten de afgesproken standaarden precies volgen. Indiërs hebben daarvoor de juiste hoeveelheid discipline die Nederlanders en Amerikanen missen. Nederlanders zouden het waarschijnlijk ook niet accepteren als de manager online kon meekijken terwijl hij aan het werk is.”

Waar zijn Nederlanders wel goed in?
Nederland heeft uitstekende software-architecten en business engineers. Creativiteit is een sterke eigenschap van Nederlanders.”

Afgelopen juni kocht EDS de meerderheid van de aandelen van Mphasis. Wat waren de motieven voor de overname?
“Onze grote klanten consolideren en zoeken dienstverleners die alle facetten van offshoring begrijpen. Als er een probleem is, willen ze dat we het probleem opsporen en oplossen, waarbij we in staat moeten zijn om alle aspecten, zoals servers, routers en applicaties na te lopen. Mphasis is altijd een ontwikkelclub geweest, terwijl EDS knowhow had op het gebied van onderhoud, die goed bij ons aansloot.
Daarnaast was er een trend zichtbaar waarbij de lokale vestigingen van grote klanten steeds vaker behoefte kregen aan lokale contactpersonen. Mphasis was te klein om die behoefte volledig in te vullen, terwijl EDS die contacten als grotere organisatie wel kon leveren. Tenslotte wilden onze klanten ook naar andere landen dan India kunnen outsourcen, zoals China. Ook daar vulde EDS ons prima aan.
Een ander voordeel van de overname is dat Mphasis ook de offshoring activiteiten van EDS kon gaan managen. Dat was een logische stap. Bij Mphasis was offshoring vanaf het begin opgezet als een business, waarmee geld verdiend werd en niet als een kostenplaats, zoals bij EDS. Onze organisatie is er op ingespeeld om binnen een dag een offerte in te dienen en binnen een week aan de uitvoering te beginnen.”

Moesten er door de fusie ook mensen verdwijnen?
“We hebben geen overschot aan mensen. Het is meer zo dat de fusie ons de ruimte gaf om de organisatie te stroomlijnen. Zowel Mphasis als EDS onderhield voor allerlei specialismen een practice: een SAP-practice, één voor business intelligence, een DotNet-practice. We hebben de practices samengevoegd en kunnen nu met dezelfde mensen meer projecten aan. De fusie biedt ook schaalvoordelen bij het werven van personeel. Mijn probleem is hoe Mphasis zo snel mogelijk kan uitbreiden naar 30. 000 mensen. De komende maanden zoek ik daarvoor 3000 man in India. Dat betekent dat we de komende maanden in totaal 100 000 cv’s moeten doornemen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in