Overslaan en naar de inhoud gaan

Muziekbranche wijt omzetverlies aan cd-brander

De Nederlandse consument kocht in het afgelopen jaar 5,5 procent minder muziekproducten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de branche-organisatie NVPI naar muziekverkoop.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Volgens de NVPI is de dalende verkoop te danken aan de toename van het kopiëren van cd's en het downloaden van muziek via internet. De verkoop van blanco cd's is volgens de organisatie in de afgelopen drie jaar gestegen van twintig naar zeventig miljoen cd's. De grootste daling is te zien bij de verkoop van singles, 45 procent minder. De NVPI vreest dat Nederlandse artiesten het meeste zullen lijden onder de teruglopende verkopen. Platenmaatschappijen laten volgens de organisatie risicovolle projecten het eerst vervallen. De NVPI maakte het onderzoek vandaag bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de audioverkoop. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in