NGN wil leveranciers partij geven
De Jager heeft grote plannen met de NGN. "Ik wil de NGN voor de buitenwereld meer op de kaart zetten en de naamsbekendheid vergroten." De grootste IT-gebruikersvereniging van Nederland moet zich volgens De Jager meer als zodanig profileren en een tegengeluid richting de beter georganiseerde leverancierslobby laten horen. De Jager en het nieuwe bestuur hebben een aantal zaken expliciet op de interne agenda gezet. Ten eerste kan de vereniging voor de achterban van de leveranciers eisen dat er meer met standaarden wordt gewerkt zodat de uitwisselbaarheid van gegevens tussen systemen aanzienlijk wordt vergroot. De vereniging wil verder een bijdrage leveren aan het verkleinen van de kloof tussen algemeen management en IT-management binnen organisaties. En tenslotte: nu de achterban van de NGN aan het groeien en het veranderen is, wil de vereniging ook een brede club voor ICT-professionals worden. Van systeembeheerders tot IT-managers. De Jager: "Het is nu expliciet op de agenda gezet, maar het zijn bewegingen die al langer aan de gang zijn. ICT is veruit de belangrijkste facilitaire dienst binnen organisaties geworden. De verantwoordelijkheden zijn enorm gegroeid en er worden hogere eisen gesteld. Het onderscheid tussen support en beheer is aan het vervagen. Als een organisatie VoIP invoert, valt de telefonie ook onder IT, om een voorbeeld te noemen. Daarom is het belangrijk dat de gebruikers en de professionals zich goed organiseren om sterk te staan." Dat is een flinke inhoudelijke uitbreiding van het takenpakket van de vereniging. Waar zit de grote uitdaging voor de NGN de komende jaren? "De uitdaging is dat we die inhoudelijke verbreding realiseren zonder dat we de basis van de vereniging vervreemden. Dus dat we de specifieke producten, bijvoorbeeld de patch-service voor systeembeheerders, blijven verbeteren. Dat is nog steeds belangrijk voor een groot deel van onze bijna vierduizend leden. "Daarnaast lopen wij als vereniging die veel moet hebben van vrijwilligers, aan tegen het maatschappelijke verschijnsel dat het steeds moeilijker is om vrijwilligers voor langere tijd aan je te binden. Op dit moment hebben we geen probleem met vrijwilligers; bij de bestuursverkiezing waren er zelfs meer kandidaten dan ooit. Maar het is een punt van zorg. Alle organisaties die met vrijwilligers werken lopen er tegenaan, van politieke partijen tot de clubs voor wijnproevers. Mensen hebben het in hun vrije tijd steeds drukker gekregen en leggen zich liever niet voor twee jaar vast, bijvoorbeeld voor een bestuursfunctie. De leden zijn onderling graag bereid elkaar te helpen en reageren snel op elkaars vragen via het forum, maar soms slaat de angst je wel om het hart." Hoe wilt u dat oplossen? "De activiteiten die de NGN organiseert zijn erg inhoudelijk. De mensen die als vrijwilliger aan zo’n evenment meewerken worden daar zelf beter van omdat ze er veel van opsteken. Je werkt als professional op die manier aan je marktpositie. Het is een vorm van ‘education permanente’. Zijn de ambities van de NGN om een beroepsvereniging voor ICT-professionals te worden een bedreiging voor andere beroepsverenigingen als het NGI, de VRI en de kleinere verenigingen? "Dat denk ik niet. Wij zoeken niet de concurrentie met de andere verenigingen. Er valt een gat als je kijkt naar het logische verloop van de ontwikkeling van de NGN doelgroep. Veel van de leden zijn in hun carrière doorgegroeid van systeembeheerder naar bijvoorbeeld IT-manager. Maar ze zijn wel NGN-lid gebleven. Dat gat willen we op gaan vullen. Wat de andere beroepsverenigingen betreft willen we op termijn daar waar het zinvol is en de doelstellingen naadloos op elkaar aansluiten, best over samenwerking nadenken." Komt de NGN dan onder de ITB-paraplu? "Die ontwikkeling is nog heel vers en de NGN is al bij ITB aangesloten. Ik zie de ITB [Samenwerkende IT-Beroepsgroepen, red.] meer als een koepel, een dunne laag er overheen. Ik denk dat het verstandig is in de toekomst een stap verder te zetten en de verschillende IT-beroepsgroepen samen te laten werken of zelfs samen te laten gaan. ITB kan dat proces wellicht faciliteren. Ik zie een uitnodiging in elk geval met interesse tegemoet. Ik ben er niet bang voor dat wij als NGN onze ‘gouden eieren’ verspelen door in ITB-verband met anderen in zee te gaan. Wellicht kunnen wij onze positieve elementen inbrengen. En we hebben allemaal substantie nodig om goede dingen in het land te organiseren." De NGN is in tegenstelling tot de andere IT-beroepsgroepen in staat jonge IT-professionals aan te trekken. Hoe doen jullie dat? "Zoal gezegd zijn de evenementen van de NGN erg inhoudelijk opgezet. Het gaat ook over de business van de jonge professionals. Onze jaarlijkse algemene ledenvergadering is de slechtst bezochte bijeenkomst, maar dat vindt ik niet erg, zolang de andere activiteiten goed worden bezocht. We zijn een levendige club, dat zal het zijn." De nieuwe NGN-voorzitter Jan Kees de Jager: ‘We moeten een tegengeluid richting de beter georganiseerde leverancierslobby laten horen. Boendien moeten we een brede club voor ICT-professionals worden.’ foto: de beeldredaktie