Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe beroepsvereniging communicatietechnologie

Dat maakte prof. ir. Frans van den Dool, voorzitter van het Telecom Management Forum (TMF), tijdens het jaarcongres op 25 april jongstleden bekend. De nieuwe vereniging richt zich op professionals die bij grotere organisaties (meer dan 250 medewerkers) op strategisch en tactisch niveau besluiten nemen over communicatietechnologie zoals bijvoorbeeld telefonie, internet en dataverkeer.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het Telecom Management Forum, een club waar telecommanagers informatie uitwisselen en onderdeel van Stichting Telecom- en Internet-gebruikers Nederland (STN), gaat op in de nieuwe vereniging. Het huidige TMF-bestuur zal TMA gaan besturen. “Daarmee behoudt de beroepsvereniging een onafhankelijk bestuur en blijft het niet-commerciële karakter gewaarborgd”, zegt Van den Dool, die voorzitter wordt van de nieuwe beroepsvereniging. Hij combineert de functie met zijn hoogleraarschap Telecom en Datacommunicatie aan de TU Eindhoven. De overige bestuursleden zijn Peter Mahler van PTT Post (secretaris), Dirk Dekker van StrICT Consultancy (penningmeester), Sjak Okkerman van Rabobank, Ton Masseur van Delta Lloyd en Ed Vonk van Shell. Bovendien is het de bedoeling dat een telecommanager van een overheidsinstelling zitting neemt in het bestuur. De beroepsvereniging, die momenteel zo’n 120 leden telt, wil bijdragen aan de inhoudelijke verdieping van het vak. Dat moet onder meer gebeuren via bijeenkomsten waar kennis en ervaring worden uitgewisseld en tijdens brainstormsessies, lezingen en cursussen. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst internationale uitwisselingen plaatsvinden. “Bovendien wordt er gewerkt aan een certificeringstraject voor communicatietechnologiemanagers”, licht Van den Dool toe. Op de agenda staan eveneens strategische beleidsvorming, kosten- en inkoopmanagement en uitbesteding. Vraagstukken waarmee het Telecom Management Forum zich de afgelopen jaren ook al bezighield. “TMA wordt een voortzetting van TMF”, geeft Van den Dool toe, “maar dan wel met een bredere insteek.” Was TMF vooral gericht op telecommanagers, TMA is breder van opzet. “Dat is veroorzaakt door de toegenomen strategische betrokkenheid van de doelgroep met de businessdoelstellingen van hun organisatie. Die betrokkenheid maakt de functie complexer en zorgt voor meer behoefte aan kennisuitwisseling”, meent Van den Dool. Telecom Management Association-voorzitter stelt dat het belang van communicatietechnologie nog onvoldoende wordt erkend. “Er valt op dat gebied nog heel wat missiewerk te verrichten. Het management heeft vaak pas oog voor telecom-zaken als er iets goed mis gaat, zoals bijvoorbeeld langdurig telefonisch onbereikbaar zijn. Wij willen dat er in een eerder stadium meer aandacht komt voor management communicatietechnologie. Zo kunnen ondernemingen meer efficiency bereiken en een competitieve voorsprong bereiken door middel van communicatietechnologie”, aldus Van den Dool.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in