Overslaan en naar de inhoud gaan

NOB werkt aan tv over glasvezelnet

NOB onderhandelt deze maand met de projectleiders van de verschillende breedbandinitiatieven over de invoering. Het bedrijf wil met het plan ‘First Mile TV’ de vicieuze cirkel van het ontbreken van breedband-infrastructuur en -diensten helpen doorbreken. De NOS heeft al toegezegd de programma’s die nu op de website omroep.nl staan voor de duur van de proefperiode gratis ter beschikking te stellen. Het NOB probeert nu andere videoproducenten over te halen hetzelfde te doen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Inmiddels beschikken al zo’n 13.000 huishoudens over een netwerkaansluiting van minimaal 10 Mbps. Het gaat om diverse studentenflats in Delft, Nijmegen en Utrecht en zo’n 400 woningen in de Kenniswijk in Eindhoven. De huishoudens die hun glasvezelaansluiting hebben geactiveerd zouden in het NOB-plan al dit najaar tv-uitzendingen als het journaal of Nova, tot een week terug kunnen bekijken. Verder ziet NOB potentiële afnemers in de verschillende initiatieven voor de aanleg van glasvezel naar de woning. De projectbeheerders moeten dan wel zorgen voor een directe verbinding met de ‘Media Gateway’ in Hilversum of met een toegangspunt op het Gigaport-netwerk. Het bedrijf zorgt voor de codering van het materiaal, het platform waarmee de diensten worden aangeboden en de distributie van het signaal over het Gigaportnet. Voorlopig becijfert het NOB de totale kosten voor het bedienen van 4000 huishoudens op 1,5 miljoen euro. Het bedrijf is bereid de helft van de operationele kosten voor zijn rekening te nemen. De prijs die de consument uiteindelijk betaalt, is afhankelijk van de bijdragen die de beheerders van de breedbandaansluitnetwerken, de overheid of andere belanghebbenden willen leveren. Volgens het NOB heeft het aanbod inhoudelijk en technisch overeenkomsten met de Amsterdamse ‘Snelnet’-proef uit 1998. De videodiensten bleken destijds erg populair, maar KPN besloot de proef met 2 Mbps-ADSL-verbindingen niet op commerciële basis voort te zetten, wat tot veel protesten bij de deelnemers leidde. Evaluatie Na twee jaar evalueert het NOB de ‘First Mile TV’-proef. Bij voldoende belangstelling start het bedrijf een normale dienstverlening. De prijs gaat dan waarschijnlijk wel omhoog. Het NOB draagt dan niet langer de operationele kosten en ook de leveranciers van videomateriaal zullen hun vergoeding opnieuw willen bekijken. Henk Koning, directeur van Kenniswijk, vindt het voorstel interessant. Hij wil het eerst met het NOB doorspreken, voordat hij kan aangeven of en hoe de Kenniswijkbewoners er gebruik van kunnen maken. Ook de beheerders van studentencomplexen willen het plan eerst doorlichten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in