Overslaan en naar de inhoud gaan

Notebook verdrijft pc van bureau

Dat valt af te leiden uit cijfers van marktonderzoeker IDC. In het eerste kwartaal van dit jaar bestond 23,8 procent van de wereldwijde pc-verkopen uit notebooks. Een jaar eerder was dat 22,3 procent. De verschuiving doet zich vooral voor bij de consumenten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Al sinds 1998 zijn de notebooks bezig aan een gestage opmars. IDC verwacht dat deze trend de komende jaren zal doorgaan. Het bureau verwacht in 2005 een marktaandeel van 25 procent voor het notebook-segment. In 2006 moet 30 procent haalbaar zijn. In Nederland is nu 25 procent van de zakelijke computers een notebook, meldt M. Warmerdam van IDC Nederland. Hij verwacht dat binnen drie jaar een derde van alle zakelijke pc’s een draagbaar model is. “De meeste werknemers hebben nu een vaste werkplek met een bureau-pc. Tachtig procent van de IT-uitgaven is bestemd voor de werkplekautomatisering. De meeste mensen blijken echter minder dan zestig procent van de tijd op hun vaste werkplek te zijn. Ze zijn onderweg, thuis aan het werk of in vergadering. Daarom wordt nu bij de allocatie van werkplekbudgetten steeds vaker gekozen voor een een notebook, waarmee men ook op andere locaties kan werken.” Ook Nederlandse consumenten kopen steeds vaker een notebook in plaats van een bureaucomputer. Voor pc-fabrikanten is sprake van een gunstige ontwikkeling. De winstmarges op de compacte, draagbare machines zijn doorgaans hoger dan op desktop-pc’s.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in