Nu ook ASP-model voor hotspots
Het in Almere gevestigde bedrijf is een initiatief van Hopling, dat mobiele dataverbindingen in een zogenoemde maasvorm levert aan klanten, waaronder KPN Hotspots. Het verschil met bestaande leveranciers van WiFi is dat Hopling de exploitatie overlaat aan partijen die van huisuit geen raakvlak met automatisering hebben, bijvoorbeeld hotel, camping of café. Die hoeven met dit concept geen technische voorzieningen te treffen om toch een bepaalde service te kunnen bieden. Woordvoerder Aad van Diepen had op het Hotspot Congres in Bussum, twee weken terug echter moeite om uit te leggen bij welk gebruik de investeringen kunnen worden terugverdiend. Van Diepen had het over een minimum van 15 gebruikers die continu on line moeten zijn, maar wilde niet uitleggen of dit per uur of per dag is. "Als je er mee wilt verdienen, moet je uitgaan van tarieven zoals die ook door telecombedrijven worden gehanteerd", legde hij uit. "Maar niet iedere WISP zal winst als oogmerk hebben. Voor hotels en zelfs campings is het zo langzamerhand een noodzaak om toegang tot internet aan te kunnen bieden omdat anders de klanten wegblijven." Bij klanten komt een zogenoemde Xspot Gateway te staan voor WiFi-toegang en beheer van Hopling Technologies. De technologie voorziet in automatische configuratie, controle over de verdeling van beschikbare bandbreedte en beveiliging tegen inbraak en virussen. De eerste 300 Xspot Gateway hotspots zijn inmiddels geplaatst, o.a. bij La Place restaurants, Total benzinestations en conferentieoorden.