Overslaan en naar de inhoud gaan

Obama voorziet grote rol web in communicatiebeleid

Tijdens de campagne was al duidelijk dat Obama's campagneteam veel aandacht had voor internet als communicatiekanaal. De presidentskandidaat had een eigen website Mybarackobama.com waarop zijn verrichtingen werden gevolgd en waarop hij uitleg gaf over zijn beleid, mocht hij tot president worden gekozen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook gaf Obama acte de présence op verschillende social-networkingsites waar hij zich willig als vriend van vele Amerikanen en andere wereldburgers liet uitnodigen. Op de dag van de verkiezing liet hij vele duizenden mensen die zich daarvoor hadden aangemeld via een sms weten dat hij de overwinning had behaald.Inmiddels zet hij dit communicatiebeleid voort. Op YouTube staat wekelijks een filmpje met een toespraak, vergelijkbaar met de officiële presidentiële radiotoespraak. Obama zegt dit ook na zijn inauguratie te willen voortzetten. Ook heeft zijn website een vervolg gekregen in change.gov, waar de voorbereidingen in de aanloop naar de machtswisseling zijn te volgen. Obama mag echter de 13 miljoen emailadressen die hij in de campagne heeft verzameld van mensen die graag op de hoogte blijven van zijn verrichtingen, niet zo maar gebruiken wanneer hij eenmaal president is. Privacywetgeving verhindert dat. Zijn team wil wel proberen al deze mensen zo ver te krijgen zich aan te melden voor een nieuwe lijst onder het whitehouse.gov-domein. Lukt dat, dan kan deze gebruikt worden voor een directe communicatie met zijn achterban, waarbij Obama de massamedia passeert. De nieuwe president wil tevens dat zijn ministers op regelmatige basis webchats organiseren en hij is van plan veel van de officiële toespraken via whitehoude.gov als streaming videopresentaties opvraagbaar te maken. Overigens moet hij daar wel de nodige organisatorische veranderingen voor in het witte huis aanbrengen. Bush had voor elektronische communicatie een budget van 1 miljoen per jaar en zes teamleden beschikbaar. Obama kon tijdens zijn campagne rekenen op 95 webspecialisten en een budget van vele miljoenen dollars.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in