Obama voorziet grote rol web in communicatiebeleid

Ook gaf Obama acte de présence op verschillende social-networkingsites waar hij zich willig als vriend van vele Amerikanen en andere wereldburgers liet uitnodigen. Op de dag van de verkiezing liet hij vele duizenden mensen die zich daarvoor hadden aangemeld via een sms weten dat hij de overwinning had behaald.Inmiddels zet hij dit communicatiebeleid voort. Op YouTube staat wekelijks een filmpje met een toespraak, vergelijkbaar met de officiële presidentiële radiotoespraak. Obama zegt dit ook na zijn inauguratie te willen voortzetten. Ook heeft zijn website een vervolg gekregen in change.gov, waar de voorbereidingen in de aanloop naar de machtswisseling zijn te volgen. Obama mag echter de 13 miljoen emailadressen die hij in de campagne heeft verzameld van mensen die graag op de hoogte blijven van zijn verrichtingen, niet zo maar gebruiken wanneer hij eenmaal president is. Privacywetgeving verhindert dat. Zijn team wil wel proberen al deze mensen zo ver te krijgen zich aan te melden voor een nieuwe lijst onder het whitehouse.gov-domein. Lukt dat, dan kan deze gebruikt worden voor een directe communicatie met zijn achterban, waarbij Obama de massamedia passeert. De nieuwe president wil tevens dat zijn ministers op regelmatige basis webchats organiseren en hij is van plan veel van de officiële toespraken via whitehoude.gov als streaming videopresentaties opvraagbaar te maken. Overigens moet hij daar wel de nodige organisatorische veranderingen voor in het witte huis aanbrengen. Bush had voor elektronische communicatie een budget van 1 miljoen per jaar en zes teamleden beschikbaar. Obama kon tijdens zijn campagne rekenen op 95 webspecialisten en een budget van vele miljoenen dollars.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee