Online-winkels slecht ontworpen
Het adviesbureau waar Nielsen aan verbonden is, de Nielsen Norman Group, heeft een lijst van 207 richtlijnen opgesteld waar een online-winkel aan moet voldoen om het bezoekers makkelijk te maken en te voorkomen dat deze tijdens het koopproces afhaakt. Gemiddeld voldoen de sites aan 49 procent van deze richtlijnen. Het best scoorde L.L. Bean, van origine een postorderbedrijf, met een score van 66 procent. De laagste score, 38 procent, kwam op naam van het bedrijf Home & Garden. Overigen was Amazon.com deze keer niet betrokken bij het onderzoek. Twee jaar terug was Amazon.com nummer één. Amerikaans onderzoek wijst uit dat slechts 46 procent van de Amerikanen wel eens iets op internet koopt. Van alle aankoopprocessen wordt 66 procent voortijdig afgebroken. Volgens Nielsen is dat te wijten aan het klantonvriendelijke ontwerp van veel online-winkels. Hij verwacht dat dat probleem nog wel enkele jaren zal bestaan. Bij een vergelijkbaar onderzoek twee jaar eerder scoorden de online-winkels gemiddeld 45 procent. Bij dat verbetertempo duurt het nog zeker vijftien jaar voordat de websites van online-winkels een aanvaardbaar niveau hebben bereikt, meent Nielsen. (jwy) Zie voor de kwaliteit van Nederlandse online-winkels Automatisering Gids van aanstaande vrijdag, 7 juni 2002.