Onvindbaar op het web
Een typerend voorbeeld is de website van het automerk Mercedes. Het in-typen van de zoekterm ’Mercedes’ in de populaire zoekmachine Ilse levert 3949 hits op. Bij de eerste twintig wordt de site van Mercedes (www.mercedes.nl) echter niet vermeld. Pas op positie 23 verschijnt een site die van Mercedes lijkt te zijn (www.mercedesbenz.nl). Helaas, het blijkt hier om de site van een dealer te gaan die het merk voert. Gezocht werd echter naar informatie van de fabrikant. Na het bekijken van de eerste vijftig zoekresultaten, is het zoeken gestaakt. Onderzoek wijst overigens uit dat de gemiddelde Internetter niet verder kijkt dan de eerste twintig zoekresultaten. Een hoge ’ranking’ (positie) in de zoekmachines is dus van groot belang voor organisaties die hun website voor zakelijke doeleinden exploiteren. Er zijn verschillende maatregelen die organisaties kunnen nemen om de vindbaarheid van hun website te verbeteren. Metagegevens De vindbaarheid van een website wordt het sterkst bevorderd door haar aan te melden bij de populairste zoekmachines. Dit valt te vergelijken met een vermelding in het telefoonboek of de gouden gids en is derhalve iets dat voor elke onderneming zinvol is. Enkele van de meest gebruikte zoekmachines in Nederland zijn: MSN Search, Ilse, Altavista, Yahoo, Excite, Hotbot, Lycos en Infoseek. Eén van de oorzaken waardoor web-sites moeilijk te vinden zijn is het feit dat relevante zoektermen vaak ontbreken in de metagegevens op de homepage. De website van het ministerie van Binnenlandse Zaken illustreert dit op treffende wijze. In de metagegevens van de homepage ontbreken de zoektermen ’ministerie’, ’binnenlandse’ en ’zaken’. Mede daardoor levert het zoeken op ministerie+van+binnenlandse+zaken in populaire zoekmachines een lage positie op voor het ministerie. Excite plaatst de officiële site van het ministerie op de elfde positie en Ilse zelfs op een dertigste plaats. Zoekrobots (spiders) die in dienst van zoekmachines indexgegevens over websites vergaren, kijken naar de metagegevens. Vermelding van relevante zoektermen in deze gegevens zorgt er dus voor dat de website in de zoekresultaten voorkomt als iemand op deze termen zoekt. De vindbaarheid op het Internet wordt eveneens bevorderd door het kiezen van een eenvoudig Internet-adres (URL). Lange, complexe namen zijn moeilijk te onthouden en mensen zijn niet genegen om ze in te typen. Weinig mensen zullen bijvoorbeeld de volgende URL intypen als zij op zoek zijn naar informatie over bloemen: http://www.bloemen-planten-bomen-tuinen-snoeien-kwekerij-hovenier.tmfweb.nl/ Misleiden De positie in zoekmachines stijgt als belangrijke zoektermen terugkomen in de titel van de homepage en in de tekst op de pagina. De websites van Albert Heijn (www.ah.nl) en Schiphol (www.schiphol.nl) zijn voorbeelden van een juiste toepassing van dit principe. Deze organisaties vermelden de naam van hun bedrijf enkele malen op hun homepage. Dit is genoeg om de positie in zoekmachines in positieve zin te beïnvloeden. Anderzijds moet ervoor worden gewaakt zoektermen extreem vaak te vermelden want dan concluderen de zoekrobots dat ze om de tuin worden geleid door een organisatie die een hoge positie probeert af te dwingen. Dit kan er toe leiden dat de website niet wordt geïndexeerd (en derhalve niet wordt gevonden door de betreffende zoekmachine). Het gebruik van frames en/of pagina’s uit een database valt af te raden (sommige zoekmachines hebben hier moeite mee). Het leggen van links vanuit andere websites naar de eigen site komt de vindbaarheid juist weer ten goede. Veel van het Internet-verkeer wordt gegenereerd door bezoekers die via links van site naar site gaan. Naarmate meer externe sites een link naar de betreffende website hebben, stijgt de kans dat een bezoeker deze aanklikt. Ook kan het geen kwaad om websites aan te melden bij nieuwsgroepen waarvan het thema aansluit bij dat van de website. Ook langs die weg kan immers extra verkeer worden gegenereerd. Het gebruik van afbeeldingen bovenin de homepage is niet bevorderlijk voor de vindbaarheid. Dit is een gevolg van het feit dat sommige zoekrobots niet meer aan de tekst toekomen bij het gebruik van dergelijke afbeeldingen. Advertenties Steeds meer bedrijven gebruiken de advertentiemogelijkheden die populaire zoekmachines bieden om bezoekers naar hun website te trekken. Wanneer bijvoorbeeld in Excite gezocht wordt op ’solliciteren’ verschijnt een advertentie van een online-vacaturebank. Tegen betaling van bedragen variërend van enkele honderden tot vele duizenden guldens kunnen organisaties advertentieruimte kopen in zoekmachines. Wanneer een bezoeker bepaalde relevante zoektermen intypt, krijgt hij naast de zoekresultaten ook een advertentie van de organisatie in kwestie gepresenteerd. Deze bevat een hyperlink naar de website van de adverteerder. Naast alle eerder genoemde maatregelen is deze optie het overwegen waard als middel om bezoekers aan te trekken. Vindbaarheid is uiteraard niet het enige aspect dat het succes van een website bepaalt. Ook de aantrekkelijkheid van het zakelijke aanbod, de laadtijd van pagina’s, vertrouwen in de mate van beveiliging, gebruiksvriendelijkheid et cetera, spelen een belangrijke rol. Aangezien een website die moeilijk vindbaar is weinig bezoekers trekt, is vindbaarheid echter wel een van de belangrijkste voorwaarden voor zakelijk succes. Marco Dekkers is als productmanager werkzaam bij KZA kwaliteitszorg BV, een toonaangevende organisatie in het toepassen van kwaliteitszorg binnen de ICT-sector (mdekkers@kza.nl).Internetter kijkt niet verder dan eerste twintig zoekresultaten