Onvrede over iPaq lijkt storm in glas water
De handtekeningenactie ging op 20 juli van start. Tot eind juli meldden de initiatiefnemers zo’n veertienhonderd handtekeningen van medestanders te hebben verzameld. Op een totaal aantal van circa 2,5 miljoen verkochte iPaqs is dat (nog) niet indrukwekkend. De website ‘ipaqpetition.com’ is overigens begin deze week plotseling van het web verdwenen en was bij het ter perse gaan van deze editie nog steeds niet bereikbaar. PocketPC De problemen zouden zich toespitsen op de iPaq-modellen 3600, 3700 en 3800. De actievoerders noemen in totaal 35 mankementen. Daarnaast zijn er tientallen problemen met de besturingssystemen PocketPC 2000 en 2002, maar daarvan wordt erkend dat HP de programmacode van Microsoft niet zomaar kan aanpassen. Hewlett-Packard bestrijdt de bewering als zou de iPaq een ‘defect’ product zijn. “De meeste problemen die de petitie signaleert zijn kennelijk ontleend aan onze adviezen aan klanten. Daarvoor zijn al oplossingen ontwikkeld en beschikbaar gesteld. Problemen worden niet per se door alle gebruikers ervaren en treffen niet alle exemplaren”, aldus HP in de verklaring. De fabrikant wijst verder op zijn garantie- en serviceregelingen. Todd Kort, analist van Gartner Dataquest, relativeert het belang van de petitie. “Ik wil de problemen niet bagatelliseren, maar die doen zich met ieder populair product voor. Bovendien is het met het huidige internet makkelijk veel publiciteit te krijgen. Het zou slechts om een paar boze gebruikers kunnen gaan”, aldus Kort. Volgens de Gartner-analist vertonen PDA’s van alle fabrikanten mankementen. “Eén van de belangrijkste problemen is de oplaadbare batterij. Die gaat twaalf tot achttien maanden mee en kan alleen door de leverancier worden vervangen. Daardoor zijn veel klanten erg boos op de fabrikant.” Kort oppert dat achter de actie een gefrustreerde HP-werknemer zit die zijn baan is kwijtgeraakt na de overname van Compaq. HP heeft toen besloten de iPaq-serie van Compaq voort te zetten en de eigen Jornada-PDA’s te schrappen. Ook Andy Brown van marktonderzoeker IDC zet vraagtekens bij de petitie. “Mij is niets bekend over een ongebruikelijk groot aantal problemen met de iPaq. Het kan best zijn dat er een paar mensen buitengewoon ontevreden zijn over de manier waarop hun klachten zijn afgehandeld. Er bestaan ook veel ‘hate sites’ over Packard Bell NEC. Dat wil nog niet zeggen dat de producten van NEC verschrikkelijk zijn”, aldus Brown.