Overslaan en naar de inhoud gaan

Opzeggen contract voor consument eenvoudiger

Dat is het gevolg van nieuwe regels die de positie van consumenten in de sector elektronische communicatie moet versterken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een van de onderwerpen die het ministerie van Economische Zaken met een wijziging van de Telecommunicatiewet beoogt te regelen, betreft namelijk het stellen van voorwaarden aan stilzwijgende verlenging van en de opzegtermijn in contracten tussen aanbieders van elektronische communicatiediensten (zoals dus bijvoorbeeld telecomaanbieders en ISP’s) en programmadiensten enerzijds en consumenten anderzijds.Ook na de inwerkingtreding van de wetswijziging blijft het voor aanbieders mogelijk om contracten voor bepaalde tijd stilzwijgend te verlengen. Het grote verschil met de huidige praktijk zal echter zijn dat het contract na de initiële contractsperiode te allen tijde kosteloos kan worden opgezegd. Nu kan bijvoorbeeld een ISP zijn klant nog altijd lange tijd aan zich binden door een internetabonnement steeds stilzwijgend met een jaar te verlengen. Een consument moet in dat geval dus scherp in de gaten houden dat hij tijdig opzegt, als hij na afloop van het contract naar een andere aanbieder wil overstappen. Straks kan de consument dus na de eerste contractsperiode de overeenkomst te allen tijde opzeggen, ook indien deze voor een bepaalde periode is verlengd.Daarbij komt dat het aanbieders ook niet langer toegestaan zal zijn om een opzegtermijn van langer dan één maand te hanteren. Contracten voor onbepaalde duur blijven toegestaan. Maar ook daarvoor zal gaan gelden dat de consument een dergelijk contract altijd kosteloos kan opzeggen, eveneens met een maximale opzegtermijn van een maand. De regels zijn verplicht voor alle aanbieders. Dat betekent dat afwijkende afspraken in bijvoorbeeld algemene voorwaarden niet geldig zijn. Waar nodig zullen die moeten worden gewijzigd. Ook doen aanbieders er goed aan om de prijsstelling van zogenaamde gecombineerde aanbiedingen onder de loep te nemen. Een aanbod voor een gratis telefoon of digitale ontvanger kan kostentechnisch anders uitpakken dan nu het geval is als daar een relatief korte gegarandeerde terugverdienperiode tegenover staat. Naar verwachting zullen aanbieders actiever nieuwe klanten gaan werven. Consumenten die onder de huidige regels ‘vastzitten’ aan hun contract bij een concurrent, zullen immers eerder kunnen overstappen. Het wetsvoorstel is eind 2008 aangenomen. Een precieze datum van inwerkingtreding is nog niet bekend, maar naar verwachting zullen de nieuwe regels binnen enkele maanden en wellicht zelfs per 1 juli 2009 van kracht worden. Roelien van Neck is advocaat, Edwin Bogert is regulatory & policy advisor. Beiden zijn werkzaam bij het internationale advocatenkantoor Bird & Bird.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in