‘Organische IT’ stopt de verspilling
Abstractie en het verbergen van complexiteit op alle IT-gebieden is nodig om Organic IT te realiseren. Forrester omschrijft het als een ‘automatiseringsinfrastructuur, die is gebouwd met goedkope, redundante onderdelen en die binnen alle applicaties de IT-hulpbronnen automatisch gebruikt en beheert’. Die hulpbronnen – software, opslag, processors en netwerken – zijn momenteel al ‘organisch’ aan het worden. In de plaats van een dure huurlijn voor het Wan komt bijvoorbeeld een bundel internetverbindingen (redundant array of internet links, of RAIL). Web-services zullen veel van de huidige applicatieintegratieproblemen oplossen. Processor- en geheugencapaciteit zal binnen het verband van ‘netwerkweefsels’ zeer schaalbaar worden. En de opslagleveranciers zijn al ver gevorderd met het centraliseren en delen van opslagcapaciteit. Maar de echte meerwaarde van Organic IT wordt pas zichtbaar als die vier ontwikkelingen vergevorderd zijn – Forrester verwacht dat dat in 2006 het geval is. Ten eerste worden de hulpbronnen beter uitwisselbaar, iets wat met de rigide infrastructuur van dit moment nog ondenkbaar is. Als er bijvoorbeeld meer schijfruimte wordt gebruikt voor tijdelijke opslag, is de bandbreedtebehoefte op het netwerk gewoon kleiner. Door het abstraheren van die vier hulpbronnen wordt het beheer van IT-systemen dermate eenvoudig dat dat met een enkele ‘console’ is te doen. Er zijn minder beheerders nodig, die zich alleen met de uitzonderingen bezig hoeven te houden. Beheerders die een baan als taxichauffeur niet zien zitten, moeten zich bijscholen voor het beheer van organische systemen. Forrester geeft zijn concept handen en voeten met de gevolgen die Organic IT voor de grote leveranciers zou hebben. IBM en Sun zullen in 2006 de leveranciers van de organische infrastructuur zijn en CA en IBM-dochter Tivoli zetten de toon met aangepast beheergereedschap. De behoefte aan grote servers met veel processors van bijvoorbeeld Compaq en Fujitsu daalt; alleen grote databases hebben die nog nodig. En dienstverleners als EDS, CSC en – weer – IBM zitten goed met hun langetermijncontracten die nog op de oude, hoge beheerkosten zijn gebaseerd.