Overdosis optimisme
Er lijkt een structureel verband te bestaan tussen donaties aan politici en de aankoop van Oracle’s databases. Zo kregen ook inspecteurs van scholen (ook die worden hier gekozen) geld toegestopt in een periode waarin zij op zoek moesten naar een geschikte database. Het is juridisch lastig om te bewijzen dat er een verband bestaat tussen de twee, maar de schade aan het imago van Oracle is al een feit. Dat Davis de gift van Oracle heeft teruggestort en Oracle nu bereid is het contract open te breken, werkt slechts als een verkapte schuldbekentenis. Ook elders liggen de verkooptechnieken van Oracle onder vuur. Twee weken geleden nog werd het bedrijf veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding en een boete. In totaal een bedrag van 13 miljoen dollar. Het bedrijf America Trim had voor 1,8 miljoen dollar software van Oracle gekocht die vervolgens helemaal niet deed wat hij moest doen. Het Oracle-schandaal doet terugdenken aan de loze beloftes van de internetsector twee jaar geleden. De technologiebedrijven moeten dan ook oppassen dat zij niet hetzelfde imago krijgen als de ‘internetjongetjes’ van toen. Tijdens de technologiehype is er op advies van de technici zwaar geïnvesteerd in capaciteit voor breedband en e-commerce. Ondernemingen hebben inmiddels zoveel techniek in huis, dat ze eigenlijk niet meer weten waar ze het moeten laten. Van alle technologie-investeringen wordt slechts 60 procent gebruikt, becijferde de Amerikaanse overheid in april. Dat is een nieuwe diepterecord. Na het schandaal rond Enron – het bedrijf dat het wereldrecord creatief boekhouden bezit – komen bedrijven links en rechts opeens met bijstellingen van hun omzetten en omzetverwachtingen. Opnieuw is de technologiesector ruim vertegenwoordigd. Is het nog verwonderlijk dat een hoop bedrijven de mooie beloftes van de sector niet meer zonder meer slikken? Onderwijl blijft het spoedige herstel waar vorig jaar nog zo vurig op werd gehoopt, voorlopig nog uit. De recente ontwikkelingen rond Oracle en Enron maken dat alleen maar erger. En als centrum van de technologie heeft Silicon Valley daar het meeste last van. Maar dat besef lijkt nog steeds niet goed door te dringen. Het consumentenvertrouwen in de valley is nog steeds groot. Zo blijven gezinnen bijvoorbeeld vrolijk op zoek gaan naar koophuizen. Inmiddels heeft de prijs van een mediaan koophuis in de valley een recordhoogte van bijna een half miljoen euro bereikt. Daarnaast zijn ook de verkoopcijfers van nieuwe auto’s dankzij verschillende speciale aanbiedingen nog nooit zo hoog geweest. Niemand lijkt er rekening mee te houden dat het economische herstel wel eens lang op zich kan laten wachten. Ondanks de vele signalen die wijzen op een lange economische winter. Neem bijvoorbeeld de slechte cijfers voor Palm en de ontslagen bij IBM. Optimisme is weliswaar een van de redenen van het succes van de valley, maar wat realisme op zijn tijd kan geen kwaad. Daarbij maakt het niet uit of het nu gaat om verkopers, boekhouders of consumenten.