P2P steeds vaker benut voor digitale distributie
De Amerikaanse film- en muziekindustrie voert al jaren een verbeten strijd tegen open P2P netwerken, maar ze zijn lastig aan te pakken. Lagere rechtbanken verwezen telkens naar het zogenoemde Sony arrest uit 1984. De filmindustrie wilde destijds een verbod op de videorecorder vanwege de illegale kopieën die er mee gemaakt konden worden, maar het Hooggerechtshof wees die eis af omdat daarmee ook het legale gebruik van de technologie gedwarsboomd zou worden. Eenzelfde redenering zit achter het oordeel over bestandsuitwisseldiensten: die kunnen in de ogen van lagere rechtbanken moeilijk verantwoordelijk worden gehouden voor illegale verspreiding van muziek, films en software. Bedreigend Onderwijl ziet de entertainmentindustrie het gebruik van bestandsuitwisseldiensten toenemen. Bovendien wordt de technologie in hun ogen steeds bedreigender. Het meest recente voorbeeld is BigTorrent, ontwikkeld door een 29-jarige Amerikaan. Dit programma - eigenlijk een soort browser plugin - rekent af met de beperking van traditionele P2P netwerken, waarbij bestanden uitsluitend tussen twee gebruikers worden gedeeld. Bij BitTorrent of het een dezer dagen gelanceerde eXeem delen meerdere gebruikers uitsluitend fragmenten van het op te halen bestand, de zogenoemde torrents. Digitale films of zware programma’s van vele megabytes ophalen via traditionele P2P netwerk gaat niet erg vlot, maar met BigTorrent komt digitale distributie van grote bestanden pas werkelijk binnen handbereik. Tot grote frustratie van de aanbieders van digitaal entertainment, zo bleek twee weken terug op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar een sessie aan het onderwerp was gewijd. Besparing Toch begint diezelfde industrie zich te realiseren dat BitTorrent en aanverwante technieken ook positief kunnen worden ingezet. Immers, waar bedrijven nu nog servers moeten huren om digitale media of software aan te bieden, is dat met BitTorrent niet langer nodig. Bovendien kan minder bandbreedte worden ingekocht. Daardoor kan flink wat geld worden uitgespaard. Mozilla, de organisatie achter de browser FireFox en het mailprogramma Thunderbird, verspreidt zijn software al gedeeltelijk via BitTorrent. Wat deze ontwikkeling nu nog tegenhoudt voor commerciële toepassingen is het gebrek aan DRM, oftewel software voor digitaal rechtenbeheer. Die is nog niet gestandaardiseerd. En toch moet het niet zo moeilijk zijn om muziek, software en speelfilms in een soort schil te verspreiden waarbij de inhoud uitsluitend na betaling geraadpleegd kan worden. Dan maakt het immers niet meer uit via welke netwerken deze media worden aangeboden. Digitale distributie Inmiddels is er een aantal bedrijven dat serieus kijkt naar digitale distributie via P2P netwerken. Zoals Red Swoosh van Travis Kalanick: ooit een van de oprichters van Scour, een P2P netwerk dat door Hollywood het zwijgen werd opgelegd. De clientèle bestaat op dit moment vooral uit niet commerciële filmmakers, maar er is belangstelling van allerlei soorten bedrijven. Rivaal Kontiki nam onlangs deel aan een experiment van de BBC om tv programma’s in dvd kwaliteit goedkoop bij de consument te bezorgen. En consultant Ernst & Young heeft een beroep gedaan op Kontiki om zakelijke videoboodschappen efficiënt bij de diverse vestigingen af te leveren. Kontiki is overigens niet afhankelijk van bestaande P2P netwerken, maar levert software aan bedrijven om een eigen P2P netwerk op te zetten. De kans dat de rechtelijke macht P2P netwerken gaat verbieden, lijkt in het licht van deze ontwikkelingen dan ook niet erg waarschijnlijk meer. De software-industrie zou zich daarmee immers lelijk in de vingers snijden. BitTorrent versus eXeem BitTorrent heeft als grootste nadeel dat zoeken naar bestanden lastig is. Op webpagina’s moet naar de bestanden worden verwezen, en om die reden zijn al heel wat BitTorrent websites gesloten omdat er illegale software werd aangeboden. Het onlangs gelanceerde eXeem lijkt wat dat betreft meer op het oude KaZaA. Zoeken resulteert in een overzicht van bestanden. De zogenoemde ‘trackers’ (verwijzingen naar de plaatsen waar muziek- en filmbestanden kunnen worden gedownload) staan bij eXeem bovendien niet op een centrale plaats, maar worden ‘gehost’ door de gebruikers, die daardoor moeilijker gepakt kunnen worden. Achter eXeem gaat het bedrijf Swarm Systems schuil, dat banden zou hebben met de eerder gesloten SuprNova website.