Papierwinkel burger kleiner
In 2007 moet de last die de informatievraag door het Rijk veroorzaakt, met een kwart zijn teruggedrongen. Het gaat om informatie die de burger bijvoorbeeld moet aanleveren bij het aanvragen van vergunningen, het doen van aangiften en het voeren van procedures. Anders dan bij het gelijknamige actieplan voor bedrijven onder regie van EZ en Financiën dat de lasten in geld uitdrukt, wordt de administratieve druk bij burgers in uren gemeten omdat een ‘burger-uurloon’ niet gedefinieerd is. De Graaf kondigt aan dat de reductie grotendeels gezocht zal moeten worden in de ‘stroomlijning van werkprocessen en de toepassing van ICT-mogelijkheden’. Andere speerpunten staan al in de ‘Andere Overheid’ vermeld zoals het aanbieden van 65 procent van de publieke dienstverlening via internet en de eenmalige gegevensverstrekking door burgers voor alle overheidsorganisaties. Verder moet een sanering van bestaande en een toetsing vooraf van nieuwe wet- en regelgeving plaatsvinden. De Graaf belooft dat speciale aandacht zal gaan naar groepen als ouderen en zieken die met een opeenstapeling van regelingen en lasten te maken hebben. Op internet komt een meldpunt AL Burgers waar burgers hun klachten over dit onderwerp kwijt kunnen.