‘Pechtold kiest niet de kortste weg naar P-Direkt’
Anton Ehren is er niet gerust op dat deze aanpak tot succes leidt. Ehren was de afgelopen jaren in uiteenlopende rollen, onder andere vanuit het ministerie van Justitie, betrokken bij de plannen voor het shared service center P-Direkt. Volgens hem zou de moderniseringsslag juist aan de voorkant moeten beginnen. "Als de nieuwe route inhoudt dat eerst de vier ‘SAP-departementen’ naar een uniform ingerichte back-office moeten en dat daarna de andere departementen over moeten stappen op SAP, dan is dat misschien geen doodlopende, maar dan toch zeker een eindeloze weg. Waarom niet beginnen met het organiseren van front-office human resources-diensten voor alle departementen ?" Ehren beschreef die route al in 2001 voor het beraad van Secretarissen-Generaal. "Laat de beoogde nieuwe organisatie, die we voor het gemak maar even P-Direkt blijven noemen, beginnen met het leveren van elektronische informatie- en mutatiediensten aan medewerkers en lijnchefs op basis van de in gebruik zijnde P&O-pakketten: SAP HR, PerCC, P/View, Oracle. Uitgerekend de interne P&O-afdeling van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zelf heeft, parallel aan de P-Direkt-operatie, inmiddels aangetoond dat dit met bijvoorbeeld Emplaza soepel mogelijk is. Emplaza werkt via een intermediaire database die put uit en muteert in de onderliggende database van elk soort P&O-basispakket." Ook verschillende Justitie-onderdelen zoals de Raad voor de Rechtspraak en de IND bleken begin dit jaar wel wat te zien in de ‘Emplaza-route’, als voorschot op danwel als alternatief voor P-Direkt, weet Ehren. "Ik vrees echter dat er weer even zovele departementale oplossingen gaan ontstaan. Zoals ook in het verleden de departementen het niet konden laten om ieder voor zich weer te gaan sleutelen aan de inrichting van hun P&O-pakket." Een essentiële stap op weg naar een shared service center voor de functie human resources management is volgens Ehren een rijksbrede standaardisatie van informatie- en mutatiefaciliteiten. Maar dan moet de Rijksdienst zich wel praktisch als een concern gaan gedragen. Bij de realisatie daarvan heeft Ehren zo zijn twijfels: "Een voorbeeld: momenteel hanteert ieder departement, en op sommige departementen zelfs elke departementale sector, zijn eigen personele kostensoortenstructuur. Nu wordt die structuur al voor 80 procent gedefinieerd door de fiscus, de sociale fondsen en het ABP. Toch is men er nog steeds niet in geslaagd ook die laatste 20 procent te standaardiseren, ook niet in de aanloop naar P-Direkt." » pagina 9: P-Direkt: Wat er misging