Recruiters in ICT-sector handelen sollicitaties beter af dan vorig jaar
Vorig jaar was de respons bedroevend laag: nog niet de helft van de benaderde bedrijven reageerde binnen zes weken op een informatieaanvraag. Dit jaar is dat percentage gestegen naar 64. “Een aanzienlijke verbetering. Aan de andere kant: ruim eenderde reageert niet op de aanvraag en dat is nog steeds te veel”, meent Blauw-projectleider René de Man. Hij heeft twee verklaringen voor de verbetering ten opzichte van vorig jaar: “Ten eerste is de arbeidsmarktkrapte afgenomen, waardoor HRM-afdelingen meer tijd hebben voor het afhandelen van de aanvragen. Vorig jaar was het alleen maar werven, werven en nog eens werven. Een andere verklaring is dat steeds meer bedrijven hun informatieprocessen automatiseren. We kregen meer standaardbrieven dan vorig jaar.” De Man vindt dat dat laatste ook een nadeel met zich meebrengt: “Een aantal bedrijven schreef dat er ‘helaas geen passende functie voorradig is’, terwijl de studenten alleen maar hadden gevraagd om informatie en niets hadden vermeld over hun achtergrond of interesses.” De Blauw-onderzoeker concludeert dat de ‘sollicitatie-vriendelijkheid’ is gestegen. “Een reactiesnelheid van 1,6 werkdagen op de telefonische aanvraag is niet mis.” Maar hij stelt ook dat er nog een hoop te verbeteren valt. “De gestuurde informatie sloot vaak niet aan op de studie van de geïnteresseerde. Één advies: stuur geen standaardpakketten, spits toe op studierichting en interesses van de geïnteresseerde.” Syntegra kwam als winnaar uit de bus, net als vorig jaar. Het bedrijf dankt die plek met name aan de snelle reactie op informatieaanvragen en aan de gebruiksvriendelijke website die met een 10 werd gewaardeerd. “We hebben bewezen dat het vorig jaar geen gelukstreffer was”, zegt PR-manager Marlies Pulsford-Hoekx trots. Syntegra-recruiter Ramon de Meijer verklaart het succes door ‘het juiste systeem, de juiste processen en procedures’ binnen de organisatie. “Maar nog veel belangrijker zijn de juiste mensen met de juiste mentaliteit op de recruitment-afdeling”, vult hij aan. Vorig jaar sprokkelde Syntegra van de honderd punten 85 punten bij elkaar, dit jaar bijna 95. “Met de score van vorig jaar zouden wij dit jaar slechts vijfde zijn geworden. Daaruit blijkt wel dat het niveau is gestegen”, aldus De Meijer. Hij vindt dat de verslapte arbeidsmarkt er niet toe mag leiden lakser te worden met het behandelen van aanvragen. “Dat kan geen enkel bedrijf zich permitteren.” Pecoma Informatica werd tweede voor Iquip, IBM en ABN Amro. Aanzienlijk slechter scoorde de P&O-afdeling van Baan, die laatste was met slechts twintig van de honderd punten. Ook Dell, Cisco en fusiepartners Compaq en HP eindigden in de onderste regionen.