Overslaan en naar de inhoud gaan

Report De Systeembeheerder Wessel Colsen

De techniek en het omgaan met collega’s en gebruikers, dat vindt Wessel Colsen het leukst aan zijn werk. Hij is systeembeheerder bij de Operator Groep Delft én studeert Bestuurlijke Informatiekunde in Tilburg. De Operator Groep Delft werkt vooral met studenten en pas afgestudeerden, die het bedrijf bij diverse opdrachtgevers inzet. Colsen begon er een jaar geleden voor twee dagen in de week. Nu hij bijna is afgestudeerd en nog maar enkele tentamens hoeft te maken, werkt hij meer dagen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


“Ik begon een jaar geleden op een helpdesk en ben in de daaropvolgende opdrachten steeds een stapje verder gegaan. Dat is elke keer weer spannend en heel leerzaam. Want je krijgt te maken met techniek waar je niet altijd mee bekend bent. Als je aangeeft dat je daar meer over wilt leren, dan kun je allerlei cursussen volgen. En we hebben een uitgebreid intranet, waarop je kunt zien welke kennis en ervaring collega’s hebben. Als ik ergens niet uit kom, dan vraag ik daar om hulp. Dat werkt heel prettig.” Momenteel werkt hij met een groep systeembeheerders aan het samenvoegen van verschillende netwerken en systemen bij een farmaceutisch bedrijf. De werkmaatschappijen moeten allemaal over op één standaard en Colsen helpt daarbij.
Ook het sociale aspect van zijn werk spreekt Colsen aan. “Ik vind het heel leuk om steeds weer in een ander bedrijf aan de slag te gaan, met andere mensen en een andere cultuur.” Zo werd hij met een groep beheerders ingehuurd om een afdeling systeembeheer te ondersteunen. “Dat was een club vaste, doorgewinterde beheerders, die niet meteen op ons zaten te wachten. Er hing een sfeer van ‘dat zijn die ingehuurden die ons werk overnemen’. We hebben toen duidelijk proberen te maken dat we er waren om hen te ondersteunen, waarna de sfeer gemoedelijker werd. Het is heel leuk om zoiets voor elkaar te krijgen.” Hij houdt ook van het contact met gebruikers. “Dat contact is er meestal omdat ze vragen of klachten hebben. Ik vind het leuk om hen dan uit te leggen waarom iets zo werkt, of om met hen na te denken hoe het anders zou kunnen. Technisch gezien hoeft dan niet altijd iets te veranderen, soms gaat het om het bijstellen van verwachtingen. Dan is het toch fijn als je er allebei met een glimlach uitkomt. En dat is het mooie van dit werk. Want dit soort dingen leer je niet tijdens een cursus systeembeheer.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in