Report De Systeembeheerder Wessel Colsen
“Ik begon een jaar geleden op een helpdesk en ben in de daaropvolgende opdrachten steeds een stapje verder gegaan. Dat is elke keer weer spannend en heel leerzaam. Want je krijgt te maken met techniek waar je niet altijd mee bekend bent. Als je aangeeft dat je daar meer over wilt leren, dan kun je allerlei cursussen volgen. En we hebben een uitgebreid intranet, waarop je kunt zien welke kennis en ervaring collega’s hebben. Als ik ergens niet uit kom, dan vraag ik daar om hulp. Dat werkt heel prettig.” Momenteel werkt hij met een groep systeembeheerders aan het samenvoegen van verschillende netwerken en systemen bij een farmaceutisch bedrijf. De werkmaatschappijen moeten allemaal over op één standaard en Colsen helpt daarbij.
Ook het sociale aspect van zijn werk spreekt Colsen aan. “Ik vind het heel leuk om steeds weer in een ander bedrijf aan de slag te gaan, met andere mensen en een andere cultuur.” Zo werd hij met een groep beheerders ingehuurd om een afdeling systeembeheer te ondersteunen. “Dat was een club vaste, doorgewinterde beheerders, die niet meteen op ons zaten te wachten. Er hing een sfeer van ‘dat zijn die ingehuurden die ons werk overnemen’. We hebben toen duidelijk proberen te maken dat we er waren om hen te ondersteunen, waarna de sfeer gemoedelijker werd. Het is heel leuk om zoiets voor elkaar te krijgen.” Hij houdt ook van het contact met gebruikers. “Dat contact is er meestal omdat ze vragen of klachten hebben. Ik vind het leuk om hen dan uit te leggen waarom iets zo werkt, of om met hen na te denken hoe het anders zou kunnen. Technisch gezien hoeft dan niet altijd iets te veranderen, soms gaat het om het bijstellen van verwachtingen. Dan is het toch fijn als je er allebei met een glimlach uitkomt. En dat is het mooie van dit werk. Want dit soort dingen leer je niet tijdens een cursus systeembeheer.”