Rol ICT groot in financiële sector
Dat heeft grote gevolgen voor de sector, meent Anneke Oonincx, auteur van het rapport. “Het is eenvoudig geworden voor buitenlandse bedrijven om zich op de Nederlandse markt te begeven en omgekeerd. Via internet bieden internationale spelers als verzekeraar Ineas en de bank Eubos in Nederland concurrerende diensten aan. Tevens vallen de traditionele grenzen weg tussen de sectoren. Bij Albert Heijn kun je met een spaarkaart kortingen op een spaarrekening bij Aegon zetten. Online-dienstverlening zorgt voor het wegvallen van tussenpersonen. Assuradeurs vormen samenwerkingsverbanden of worden opgeslokt door grote spelers. Zij kunnen zich slechts handhaven door specialisatie in persoonlijke diensten als hypotheken. Een beweging van fusies en overnames is in de sector in gang gezet en tegelijkertijd zie je nieuwe, kleine bedrijven opkomen.” Ondanks de sluiting van de vele bankfilialen als gevolg van de geldautomaat en het telebankieren is het totaal aantal vestigingen in de sector de afgelopen jaren met ruim 23 duizend dan ook nagenoeg gelijkgebleven. De financiële sector (banken, verzekeraars en pensioenfondsen) haalde in 2000 in totaal een omzet van 152,7 miljard euro en is daarmee na de industrie het belangrijkste segment voor de Nederlandse economie. Het aantal werknemers stijgt volgens Heliview van 268 duizend in 2000 naar 314 duizend in 2004. De jaarlijkse groei overstijgt met ruim 9 procent de gemiddelde groei van de Nederlandse economie. De sector is sterk technologisch georiënteerd, concludeert het rapport, heeft behoefte aan uiterst gesofisticeerde technologie èn investeert in belangrijke mate in ICT. Oonincx zette de ICT-projecten van het afgelopen halfjaar in de sector op een rijtje. “Dan gaat het om bijvoorbeeld het samenvoegen van back-office-systemen na fusies of overnames en het implementeren van workflow-toepassingen, Risc-management of reporting tools voor het combineren van informatie uit verschillende bronnen. Daarnaast zie je investeringen die duidelijk gerelateerd zijn aan digitale dienstverlening zoals in het koppelen van back- en front-office en beveiliging.” De marktaantrekkelijkheidsanalyse in het rapport wijst dan ook uit dat de sector ‘bijzonder interessant’ is voor nieuwe (ICT-)toetreders en -leveranciers.