Russische roulette
Een prangende vraag, die ik mij al jaren stel, is waarom bedrijven hun hele bedrijfsvoering toevertrouwen aan een automatiseerder die in zijn algemene voorwaarden letterlijk vermeldt dat opgegeven levertijden de leverancier niet binden en steeds slechts een indicatief karakter hebben. De afgegeven ‘garantie’ zou zelfs voor een vierdehands auto als volstrekt onvoldoende worden gekwalificeerd, maar bedrijven die hun bedrijfsprocessen willen laten ondersteunen door ICT accepteren tamelijk massaal de clausules van de artikelen 9.1 en 9.2 van de ICT~Office Voorwaarden. Daarin wordt met zoveel woorden bepaald dat de leverancier er niet voor instaat dat de aan cliënt ter beschikking gestelde programmatuur geschikt is voor het feitelijke en/of beoogde gebruik door cliënt en dat de leverancier evenmin garandeert dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of gebreken zal werken of dat steeds alle fouten en gebreken worden verbeterd. Ofwel – terug naar de vierdehands auto – of je ermee kunt rijden garandeert de verkoper niet en als er iets kapot gaat, doet hij zijn best om het vehikel te repareren, maar of die reparatie dan ook het probleem verhelpt, wordt niet gegarandeerd. De verkoper doet alleen zijn best. Kortom, als je er de straat mee uit kunt rijden, heb je geluk gehad en moet je verder niet klagen.