Overslaan en naar de inhoud gaan

Russische roulette

Deze voorwaarden geven de ICT-leverancier namelijk zoveel rechten, dat er sprake moet zijn van heel veel goede wil aan die zijde om tot een oplossing te komen. Waarom zou je immers, als leverancier, je ijzersterke rechtspositie prijsgeven, terwijl de klant de facto rechteloos is? De klant moet ook bij ernstige misdragingen van de ICT-leverancier eerst betalen en mag eigenlijk over fundamentele tekortkomingen, zoals overschrijding levertijd en haperende functionaliteit, niet klagen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een prangende vraag, die ik mij al jaren stel, is waarom bedrijven hun hele bedrijfsvoering toevertrouwen aan een automatiseerder die in zijn algemene voorwaarden letterlijk vermeldt dat opgegeven levertijden de leverancier niet binden en steeds slechts een indicatief karakter hebben. De afgegeven ‘garantie’ zou zelfs voor een vierdehands auto als volstrekt onvoldoende worden gekwalificeerd, maar bedrijven die hun bedrijfsprocessen willen laten ondersteunen door ICT accepteren tamelijk massaal de clausules van de artikelen 9.1 en 9.2 van de ICT~Office Voorwaarden. Daarin wordt met zoveel woorden bepaald dat de leverancier er niet voor instaat dat de aan cliënt ter beschikking gestelde programmatuur geschikt is voor het feitelijke en/of beoogde gebruik door cliënt en dat de leverancier evenmin garandeert dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of gebreken zal werken of dat steeds alle fouten en gebreken worden verbeterd. Ofwel – terug naar de vierdehands auto – of je ermee kunt rijden garandeert de verkoper niet en als er iets kapot gaat, doet hij zijn best om het vehikel te repareren, maar of die reparatie dan ook het probleem verhelpt, wordt niet gegarandeerd. De verkoper doet alleen zijn best. Kortom, als je er de straat mee uit kunt rijden, heb je geluk gehad en moet je verder niet klagen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in