Scholen klagen over prestaties Kennisnet
Het netwerk functioneerde de afgelopen maanden op diverse plaatsen zeer wisselvallig. Regelmatig moesten klassen afzien van gepland Internet-gebruik omdat de ’stroperige’ verbindingen het onmogelijk maakte Internet en Kennisnet op een zinvolle manier te gebruiken in het onderwijs. „Dit frustreert de ICT-vernieuwingen in het onderwijs,” stellen de opstellers van de brief. Zij verwachten van de kamerleden dat zij hun verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van het bedrijf nl.tree dat de verbindingen verzorgt. Nl.tree is een samenwerkingsverband van telecombedrijf Energis, dat formeel de aanbestedingsprocedure won en een groot aantal kabelmaatschappijen die de de verbinding naar de school tot stand moeten brengen. „De kamercommissie wordt verzocht niet alleen te luisteren naar de mooie woorden van de betrokkenen, maar ook de kritische geluiden vanuit scholen serieus te nemen”, houden de ICT-coördinatoren de parlementariërs voor. „Ach als het een keer niet werkt gaan ze toch met de klas wat anders doen”, reageert PvdA-onderwijsspecialist Marleen Barth laconiek. „Bovendien draagt het ministerie het leeuwendeel van de kosten. De school betaalt alleen voor het gebruik van de diensten en niet voor de aansluiting”, zo wil ze het belang van de klacht in het juiste kader plaatsen. Duidelijk signaal Ondanks de relativerende opmerkingen over het belang van Internet-gebruik in het onderwijs, ziet de PvdA-parlementariër de brief als een duidelijk signaal uit het veld. „Ze komen alleen op een verkeerd moment met deze brief. We hebben net een maand geleden uitgebreid met de minister gesproken over de voortgang van Kennisnet.” Minister Hermans van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (OCW) bekende toen ruiterlijk dat het aansluiten van de scholen een vertraging had opgelopen. Bovendien kampt de dienstverlening met enkele kinderziekten. „Dat is onvermijdelijk met zo’n nieuw systeem. Maar de minister heeft ons toegezegd dat die kinderziekten zo snel mogelijk worden verholpen.” Barth vindt het lastig te bepalen of deze groep van scholen niet een minderheid betreft. Uit de voortgangsrapportages die het ministerie elk halfjaar naar de Kamer stuurt, blijkt de meerderheid van de scholen redelijk tevreden. Nl.tree wil niet reageren op de klachten van de scholen. „Wij kennen de brief, maar die is niet aan ons gericht,” meldt een woordvoerster van het bedrijf. Het ministerie van OCW geeft toe dat er de afgelopen maanden een toenemend aantal klachten binnenkwam. Volgens de woordvoerster was het moeilijk daarop te reageren omdat het merendeel via de media het ministerie bereikte en niet rechtstreeks. „Wij zijn erg blij met de betrokkenheid van de scholen. Dat betekent dat zij serieus bezig zijn met het integreren van ICT in hun lesprogramma’s”, verklaart de woordvoerster. Zij zegt zeker met de scholen in contact te treden om de problemen in kaart te brengen. „Die bevindingen nemen we mee in onze volgende voortgangsrapportage.” De woordvoerster zegt ook over andere instrumenten te beschikken waarmee de prestaties van nl.tree worden getoetst. „Het ministerie heeft een zakelijk contract met nl.tree met daarin afspraken over kwaliteit. Daar rekenen wij ze op af. Maar als een hele klas tegelijk bestanden gaat opvragen van het Internet, kan ik me vertraging voorstellen. De koppeling tussen Kennisnet en Internet is daarop niet berekend. Wij willen dan ook zo veel mogelijk onderwijsgerelateerde informatie van Internet op de Kennisnet-servers opslaan en zo beschikbaar stellen aan de scholen.” De woordvoerster wijst erop dat onlangs een werkgroep is gestart die de ontwikkeling van Kennisnet in de toekomst gaat bestuderen.