Servers Salesforce.com lagen twee uur plat
Dat had een sneeuwbaleffect in de database- en de clusteringsoftware, die opnieuw gecontroleerd en herstart moest worden.
Salesforce.com roemt zichzelf om zijn hoge ‘uptime’, die slechts onderbroken wordt voor geplande onderbrekingen voor het installeren van nieuwe versies. Zo is er bijvoorbeeld dit weekend ’s nachts een upgrade van het systeem naar de Spring ’08-versie. Een onverwachte uitval overdag komt voor klanten uiteraard niet gelegen. Benelux-directeur Hans Brouwer van Salesforce.com bevestigt de uitval. “Klanten zijn natuurlijk teleurgesteld en daar krijgen wij zeker boodschappen over.” Brouwer kan die klanten op dat moment alleen op het hart drukken dat er druk wordt gewerkt aan een oplossing. “Dat is niet iets dat bij ons op kantoor in Utrecht gebeurt, maar in onze datacenters. Maar natuurlijk vinden we het heel vervelend.”
Brouwer wil de uitval graag in het perspectief plaatsen van de prestaties over de afgelopen twee jaar. “Zolang hebben we probleemloos gedraaid, terwijl we toch in die tijd zeven of acht releases hebben geïntroduceerd zonder interruptie. Als je dat vergelijkt met applicaties die binnen bedrijven aan de gang worden gehouden, dan denk ik dat we nog steeds een hele goede prestatie leveren.” Brouwer benadrukt dat dat echter zeker niet de eerste reactie is tegenover de klant die om opheldering vraagt.
Keiharde garanties geeft Salesforce.com niet. Klanten worden geacht voor de leverancier van online CRM en platformfuncties te kiezen op basis van vertrouwen en op basis van zijn historische prestaties. In de contracten is geen sanctie opgenomen voor systeemuitval, hoe langdurig ook.
De laatste verstoringen deden zich ongeveer twee jaar geleden voor; toen waren er echter wel enkele opeenvolgende periodes van uitval. Het bedrijf is op de site trust.salesforce.com wel openheid van zaken gaan geven.
/f.blankena@sdu.nl