Overslaan en naar de inhoud gaan

SMS-oorlog slecht voor telco’s

Dat zegt het Londense bureau Current Analysis. Half juni heeft KPN Mobile de prijs van een tekstbericht of SMS via Hi prepaid met zestig procent verlaagd, van 23 naar 9 eurocent. Telfort introduceerde een tarief van 8 eurocent en nieuwkomer Qik dook daar weer onder met 4 eurocent. 23 Eurocent was tot dusverre gangbaar voor gebruikers met een beltegoed. Dinsdag maakte KPN bekend dat ook de SMS-tarieven voor de zakelijke abonnementen omlaag gaan en ook Vodafone mengt zich in de strijd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De Britse marktvorser Current Analysis waarschuwt dat de prijzenslag wel eens verkeerd kan uitpakken voor de telecombedrijven. In Scandinavië sloeg een identieke prijzenslag over naar de zakelijke markt en zo ontstond een waar slachtveld. Current Analysis waarschuwt voor een ‘oorlog zonder winnaars’, vergelijkbaar met de supermarktoorlog die de winkelketens enorme verliezen heeft opgeleverd. Het zijn vooral de Mobile Virtual Network Operators (MVNO), bedrijven als Tele2 die geen eigen netwerk hebben, die als eerste slachtoffer worden van de SMS-oorlog. Maar de vijf grote aanbieders in Nederland, waaronder Telfort en KPN, komen eveneens onder grote druk te staan. Current Analysis adviseert de aanbieders zich te concentreren op diensten met een toegevoegde waarde en prijsverlagingen te vermijden. De Nederlandse markt voor mobiele telefonie is namelijk al geruime tijd oververhit. Vorig jaar groeide de markt met 14 procent en kwamen er 1,2 miljoen klanten bij. Maar de groei is geen structurele groei, zegt Current Analysis. Twintig procent van de gebruikers heeft een tweede abonnement of prepaid-kaart. Niet omdat ze die echt nodig hebben, maar omdat ze zijn gelokt door gratis telefoons, DVD-spelers en breedbeeld-tv’s. Het tweede abonnement wordt amper gebruikt en van loyaliteit is geen sprake meer. Gebruikers wisselen steeds vaker van aanbieder, al naar gelang de mooie aanbiedingen. KPN zag zijn marktaandeel vorig jaar teruglopen van 41 naar 28,4 procent. Met de verlaagde tarieven hoopt KPN klanten terug te winnen. De Nederlandse SMS-tarieven waren overigens wel de hoogste in Europa. Het versturen van een tekstberichtje kost de aanbieder zelf 1 eurocent, dus zelfs met 4 eurocent per bericht is de pijngrens nog niet bereikt. Maar het SMS-verkeer vormt een zeer belangrijke inkomstenbron voor de mobiele aanbieders. Door de SMS-tarieven te verlagen op een overspannen markt dreigen de telecombedrijven volgens Current Analysis 10 procent van hun omzet te verliezen. Omzet die ze voorlopig ook niet meer zullen terugverdienen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in