Steeds meer belangstelling voor IP-telefonie
Maar omdat het aantal traditionele telefooncentrales terugloopt, en de technologie behalve goedkoper ook veel beter is geworden, oriënteert Philips zich op IP-telefonie. "Dat was een noodzaak", zegt Macco. "Als internationale organisatie met veel reizende werknemers, worden we geconfronteerd met hoge kosten voor roaming bij het gebruik van de mobiele telefoon. Ons idee was om die mensen optimaal te bereiken via vaste lijnen. En dat kun alleen als je telefoons aan IP adressen koppelt." En dus is Philips wereldwijd bezig om geleidelijk op IP-telefonie over te stappen, zij het zoveel mogelijk met behoud van de infrastructuur. IP-telefonie is voor veel bedrijven realiteit geworden. De verkopen van IP telefooncentrales in landen als Duitsland en Frankrijk stijgen enorm. "Je ziet heel nieuwe bedrijfsconcepten ontstaan," vertelde Rogier Mol van IDC in Hilversum. "Een voorbeeld is hosted IP-telefonie, waarbij het beheer van de telefooncentrale aan derden wordt overgelaten. Je ziet ook heel nieuwe spelers op de markt verschijnen, zoals IBM, die ook hosted diensten gaat aanbieden." Besparing Bedrijven die IP-telefonie overwegen, verwachten vaak binnen enkele maanden enorme besparingen, wat volgens Mol niet erg realistisch is. In de toekomst zal de nadruk minder op kosten, en meer op nieuwe mogelijkheden liggen. IP-telefonie is het stadium van experimenteren niettemin definitief ontgroeid. Mol: "Grote ondernemingen gaan massaal over op IP-telefonie: Airbus heeft onlangs 40.000 telefoons aangesloten, en Reuters introduceert IP-telefonie in de hele organisatie." Toch is er nog veel twijfel. Bedrijven maken zich kwetsbaarder, omdat al het spraakverkeer over een LAN of WLAN loopt. En volgens Macco is IP-telefonie niet per definitie goedkoper, zeker als nog steeds via de bestaande telecombedrijven naar buiten gebeld wordt. "Telecombedrijven hebben nog steeds tussen de oren zitten dat per seconde afgerekend moet worden, terwijl je beter per bandbreedte kunt afrekenen." Beperkingen Voor Ahold, dat een dezer dagen het hoofdkantoor verhuisde, was er eigenlijk maar een argument om op IP-telefonie over te stappen: besparing. In het nieuwe gebouw hoefde men minder kabels te trekken, zegt Olaf van der Wacht. Ahold was eigenlijk wel tevreden met de huidige Ericsson-centrale. "We hadden er geen omkijken naar," zegt Van der Wacht. "Maar wij werden net als veel andere bedrijven benaderd over IP-telefonie, en dus zijn we vanaf 2003 aan het experimenteren geslagen." Daarbij liep Ahold tegen allerlei beperkingen aan. Schakelen tussen de chef en zijn secretaresse bleek lastig. "Je moet veel ontwikkelen." Ahold kwam uit eigen berekenin-gen tot de conclusie dat IP-telefonie nauwelijks goedkoper zou worden dan traditionele telefonie. "Je haalt je bovendien het gevaar van hacken, virussen en het onderhoud van de software op de hals." Toch biedt IP op de lange termijn kostenvoordeel. Bij de verhuizing mocht de invoering van IP-telefonie in elk geval niet meer kosten dan de verhuizing van het oude systeem. "De directie wilde geen innovaties en ook geen risico’s."