Overslaan en naar de inhoud gaan

Stormloop op geblokkeerde domeinen

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft 4456 geldige aanvragen ontvangen voor 226 ‘generieke’ domeinnamen die nog niet waren toegewezen. Ze staan op een lijst die oorspronkelijk zo’n 600 vermeldingen telde.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De binnenkort vrij te geven namen hebben veelal een algemeen karakter. Voorbeelden zijn informatica.nl, gasbedrijf.nl, verzekeringen.nl en restaurant.nl. Maar ook enkele namen die het publiek al snel met een bepaalde onderneming of instelling associeert, zoals ‘verkeerspolitie’, ‘recherche’, stedelijkmuseum’ en ‘nederlandsespoorwegen’ staan op de lijst. Tot november 2000 voerde de SIDN een inhoudelijke toetsing uit. Door het enorme aantal aanvragen was dat volgens de stichting niet langer houdbaar. Sindsdien hanteert SIDN het principe ‘die eerst komt, eerst maalt’. Voor het toewijzen van de geblokkeerde namen heeft de stichting om te beginnen degenen benaderd die het eerst belangstelling hadden getoond. Op de overgebleven 226 namen kon tussen 27 februari en 10 april van dit jaar worden ingeschreven. Er kwamen 7769 aanvragen binnen, maar een deel was ongeldig. Zo wijst de SIDN slechts één naam per bedrijf of persoon toe. De kosten zijn verwaarloosbaar: zeven euro per jaar. Voor elf namen hebben zich meer dan honderd belangstellenden gemeld. Erg in trek waren onder andere makelaars.nl, verzekeringen.nl (verzekering.nl was al eerder toegewezen) en veiling.nl. Voor zestien domeinen was geen enkele interesse. Op 25 april zijn de externe controles van de aanvragen begonnen. Rond 27 mei zal de uitslag van de loting bekend zijn. Naast toewijzing van één naam per aanvrager via loting heeft de SIDN nog diverse andere methoden overwogen. “Volledig vrijgeven voor de markt zou betekenen dat iemand alle namen zou kunnen pakken. Een tweede mogelijkheid was een veiling, maar dan zouden kapitaalkrachtigen in het voordeel zijn. We dachten verder aan een ‘beauty contest’, maar voorzagen daarbij een boel problemen”, aldus SIDN-zegsman Ben Geerlings. Ben van Heesbeen, directeur marketing van het Stedelijk Museum in Amsterdam, toont zich verbaasd over het feit dat de naam van deze culturele instelling ook op de lijst van vrij te geven domeinnamen staat. “Wij presenteren ons al sinds de jaren vijftig nadrukkelijk onder die naam en de afkorting SM. Indien we stedelijkmuseum.nl niet via die loting toegewezen krijgen, wil ik gaan uitzoeken wat daar tegen te doen valt.” Zie ook pagina 14

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in