"Streepjescode heeft nog een lange adem"
Nuti maakte vorig jaar augustus de overstap van netwerkfabrikant Cisco waar hij onder meer de Europese tak leidde. Binnen Cisco gold Nuti als de kroonprins van topman John Chambers. "Er lag voor mij een duidelijke kans om zijn opvolger te worden", erkent Nuti. "Maar er was beslist geen interne politieke strijd gaande met mijn collega’s. Ik kreeg zelfs het aanbod van een behoorlijke promotie, maar besloot daar niet op in te gaan." Loodgieter Het werd dus Symbol. Een overstap van netwerkloodgieter naar specialist in mobiele applicaties, omschrijft de 39jarige Bill Nuti zijn transfer. Ondanks zijn omvang en vuistdikke productcatalogus blijft Cisco volgens hem toch vooral een leverancier van ‘pijpen’, van bandbreedte. "Cisco houdt zich bezig met routers en switches. Symbol is thuis op drie gebieden: automatische gegevensverzameling, mobiel computergebruik en draadloze netwerken." De markt voor streepjescodes is allang niet meer beperkt tot simpele scanners voor winkelkassa’s en magazijnen. De toepassingen worden steeds complexer, vaak in combinatie met draadloze netwerktechnieken. Nuti: "Mobiele oplossingen in ondernemingen maken een volgende fase van productiviteitsverhoging, kostenbesparingen en efficiencyvergroting mogelijk. De detailhandel kan zo beter toegang krijgen tot de klant." Met andere woorden: in de jacht op de portemonnee van de consument kan ICT effectiever worden ingezet. Tien jaar geleden begon Symbol al een samenwerking met supermarktketen Albert Heijn voor de zogeheten zelfscanner. De klant krijgt bij binnenkomst in de winkel een handscanner en leest daarmee zelf de streepjescodes van de gekozen producten af tijdens het winkelen. Bij de kassa is het afrekenen daardoor in een handomdraai geregeld. De winkelier kan ook draadloos berichten aan de (trouwe) klant versturen terwijl die aan het winkelen is. Een consument die een zak zoutjes scant en in zijn mandje legt, ziet meteen op het beeldscherm dat in gangpad 6 het Heinekenbier in de aanbieding is. "Onze ervaring is dat de omzet van het gemiddelde winkelwagentje hierdoor met 10 tot 12 procent toeneemt", aldus Nuti. Bespottelijk Telecombedrijven die een paar jaar geleden hoog van de toren bliezen over mobiele telefonie van de derde generatie (3G, UMTS) kregen het deksel op de neus. Volgens Nuti mag daar niet uit worden afgeleid dat het met mobiele datacommunicatie niet zo’n vaart loopt. "De gedachte dat 3G het internet naar elk mobieltje zou brengen was bespottelijk. UMTS noch GPRS heeft de bandbreedte die nodig is voor de ‘rijke’ toepassingen die mensen willen. Ik ben ervan overtuigd dat de laatste kilometer van UMTSnetwerken zal worden ingevuld door 802.11technologie (WiFi). Dat is veel breedbandiger, lokaal en makkelijker te gebruiken." Ook Bluetooth, de techniek voor ‘personal area networks’ met een actieradius van zo’n tien meter, is volgens Bob Nuti veelbelovend. Koeriersdienst UPS neemt nu proeven met een systeem waarbij uiteindelijk alle 55.000 pakjesbezorgers een piepkleine barcodescanner om hun vinger krijgen. Die staat via Bluetooth draadloos in verbinding met een WiFitoestel aan de riem van de bezorgers, dat de gegevens weer doorstuurt naar de centrale backofficesystemen van UPS. En de aloude streepjescode, die alweer dateert uit 1973? Diverse leveranciers experimenteren al met elektronische identificatielabels op basis van radiofrequente technieken (RFID tags). Nuti gelooft niet in een snelle ondergang van de streepjescode. "Elektronische labels zijn in verhouding tot gedrukte barcodes erg duur. Zelfs als die prijs zakt, moet er nog een enorme infrastructuur worden gebouwd. Er is beslist een plaats voor RFID, maar voorlopig vooral op het niveau van grote verpakkingen, pallets en dure luxeartikelen. Het zal nog wel drie tot vijf jaar duren voordat RFID brede toepassing krijgt."