Strijd om GSM-kwaliteit
Ben publiceerde deze week een eigen onderzoek naar de kwaliteit van de netwerken van de vijf GSM-aanbieders dat het telecombedrijf heeft laten valideren door het keuringsinstituut Kema. Uit dat onderzoek blijkt juist dat Dutchtone van alle aanbieders de meeste akoestische storingen op de verbindingen had. KPN scoorde daarin het best met 2,9 procent ‘noisy’ gesprekken, gevolgd door Ben (3,0 procent). Kema c0ncludeert dat over het geheel genomen de netwerken van Vodafone en KPN nog steeds de beste kwaliteit bieden. Zo hebben KPN-abonnees het minst last van gesprekken die niet tot stand kunnen worden gebracht (0,5 procent van totaal). Vodafone en Ben volgen in de rangorde minst gemiste gesprekken met respectievelijk 0,6 en 1 procent. Vodafone slaagt er in het percentage vroegtijdig beëindigde gesprekken het laagst (0,2 procent) te houden. Maar de drie nieuwkomers lopen hun achterstand wel snel in. Zo presteert Telfort beter dan KPN en de andere twee GSM-aanbieders met betrekking tot afgebroken gesprekken. Ben kampt met 0,5 procent ‘dropped calls’, KPN en Dutchtone elk met 0,6 procent. Het meten van de kwaliteit van GSM-netwerken vormt al ruim twee jaar onderwerp van discussie. De Consumentenbond en de Stichting Telematicagebruikers Nederland (sTN) pleiten voor een objectieve kwaliteitsmeting om de gebruiker extra argumenten dan alleen de prijs in de keuze voor een netwerkaanbieder. De financiering van onafhankelijke metingen bleek echter vorig jaar een struikelblok. Elk van de aanbieders meet voortdurend de kwaliteit van zijn eigen en dat van de andere netwerken om zijn concurrentiepositie te bepalen. Publicatie van die gegevens leidt echter tot een gekleurd beeld zoals weer blijkt uit deze rapportages. De GSM-aanbieders beloofden in oktober vorig jaar snel met gestandaardiseerde meetmethoden te komen.