Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Stug dooradverteren’ houdt bij computerdetailhandel de loop erin

Megastores trekken in de zomer ook dagjesmensen
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

foto: ries van wendel de joode Het is donderdagmiddag en broeierig warm in het centrum van Rotterdam. Na dagen warm weer dreigt er onweer boven de stad. Winkelend publiek lijkt zich nog van niets bewust en slentert over de Lijnbaan, als altijd bepakt en gezakt. Ook de roltrap, die het op de tweede verdieping huizende Media Markt met het straatniveau verbindt, spuwt mensen met grote tassen uit. Een zomerdip in de computerdetailhandel? De Rotterdamse megastore lijkt er geen last van te hebben. “Nee hoor”, bevestigt verkoopleider Erwin Bruggink. “Dat komt omdat wij ook in de zomer stug door blijven adverteren. Daarmee trekken we niet alleen ons gebruikelijke publiek, maar ook mensen die eens een dagje Rotterdam komen doen en ons kennen van onze rode advertentiepagina’s.” Een belangrijk ijzer dat Media Markt in het vuur heeft is de breedte van het assortiment. “Daardoor kunnen we ook in de zomer goed inspelen op het seizoen. Met aantrekkelijk geprijsde barbecuesets en digitale camera’s, toch typische zomerartikelen, lokken we mensen naar onze winkels. En als zij dan toch hier zijn, zien ze meer aantrekkelijk geprijsde artikelen en komt het vaak tot impulsaankopen.” De truc is, volgens Bruggink, om handig in te spelen op de actualiteit om zo publiek te trekken. “Zo blijft dankzij de recente virusaanvallen de vraag naar anti-virussoftware groot, zeker als we daar duidelijk mee adverteren. Een ander steuntje in de rug is de bioscoopfilm van Lara Croft. Daardoor trekt de vraag naar ‘Tomb Raider’ ook weer aan. Ook daarop hebben we in onze advertenties ingespeeld.” Snel gewend Ook Correct blijft in de zomermaanden rustig door adverteren. Het mooie weer van de afgelopen weken heeft volgens Kitty de Jong, directeur Algemene Zaken bij het bedrijf, nauwelijks invloed op de publieke belangstelling voor de megastores van haar organisatie in het noorden van Rotterdam. “Mensen wennen kennelijk snel aan weersomstandigheden”, vertelt zij. “Hoogstens de eerste twee, drie dagen van een periode van mooi weer merken we dat in de winkel, maar als mensen hun eerste portie zon hebben gehad, hervatten ze al gauw hun oude ritme.” Wat voor Correct betekent dat de winkel weer het normale aantal bezoekers trekt. De veronderstelling dat consumenten in de zomer wel wat anders aan hun hoofd hebben dan computerspullen kopen, wordt door De Jong niet onderschreven. Desondanks ontketent haar organisatie juist in de warme maanden als extra lokkertje de Summer Sales. “De motivatie daarvoor komt overigens niet uit het voorkomen van teruglopende belangstelling bij het publiek”, beweert De Jong echter. “Zo’n uitverkoop is een vast onderdeel van de jaarcyclus. Niet alleen bij ons, maar in de hele detailhandel.” Een kwes-tie van het opruimen van oude voorraden voordat de nazomerse productintroducties weer voor nieuwe vulling van de schappen zorgen. Ook met de veronderstelling dat de zomermaanden dramatisch zijn voor de verkoop van entertainment-software blijken we bij De Jong de plank mis te slaan. “Nee hoor, die gaat gewoon door. We zien in deze maanden de afzet eerder wat aantrekken”, vertelt zij. Dat is opmerkelijk omdat de uitgevers van spelletjessoftware zich normaal gesproken tijdens de zomermaanden koest houden en energie en potentiële toptitels ophouden voor het najaarsoffensief dat tot een climax in feestmaand december moet leiden. Een steenworp verderop is een grote winkel van Discovery gevestigd. Ook dit is een megastore, maar helemaal gericht op het entertainmentsegment. Volgens de verkoper is er ook hier geen sprake van een zomerdip. “De nieuwe Gameboy Advanced van Nintendo is pas uit”, geeft hij als verklaring. “En voor de PlayStation2 is het nieuwe racespel Gran Turismo 3 een hardloper.” Verder verwijst hij naar het hoofdkantoor van Discovery in Enschede, waar Klaas Kielstra, eigenaar van vijf grote Discovery-winkels, bevestigt dat er van een zomerdip absoluut geen sprake is. “Er zijn goede releases uit”, zegt hij. “Er lijkt inderdaad sprake van een trendbreuk bij de uitgevers van entertainment-software. Zij durven, wellicht onder druk van het grote aantal titels dat jaarlijks uitkomt, nu ook in de zomermaanden topproducten uit te brengen.” Grote schoonmaak Ook in de kleine vestiging van FutureZone, aan de West-Kruiskade, in het hart van Chinatown in Rotterdam, is men blij met de Gameboy Advanced, die de omzet in de zomermaanden op peil houdt. “Een leuk apparaat om de kinderen zoet te houden”, vindt de verkoper, die niet met naam genoemd wil worden. Overigens bekent hij wel dat de toeloop in zijn winkel tijdens de mooi weer-periode sterk terugliep. Gerichte acties om dat tij te keren, onderneemt FutureZone echter niet. De zomerdip, waarvan de megastores blijkbaar geen last hebben, heeft wel enige invloed op de kleinere computerdetailhandel. Bij Digistore, een keten van zeven, meer technisch gerichte computerwinkels, probeert men deze tendens te ondervangen door actief te folderen rond de parkeergarages in de buurt. John Niezen, van de Digistore-winkel in Alkmaar, maakt zich echter niet druk om de teruglopende belangstelling. “Er is nog genoeg te doen”, aldus de verkoper, die de slappe tijd bij uitstek het moment vindt voor een grote schoonmaak in de winkel. “Bovendien hebben we in deze tijd nogal wat reparaties.” Aha, terwijl men vakantie viert wordt de pc dus weggebracht voor een grote beurt. Gerard Groenensteijn, van Digistore’s moederbedrijf Ice in Eindhoven, is ook niet onder de indruk van de zomerdip. “Wat vandaag niet komt, komt morgen wel”, meent hij. En verder gebruikt hij de zomerluwte om plannen te ontwikkelen voor het nieuwe seizoen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in