Uitvoerders zien dienstverlening ruim
Verder willen de manifestpartijen (naast de genoemde ook Kadaster, RDW, CBS en Kamers van Koophandel) voor minimaal vier andere gebeurtenissen de voorlichting in samenhang uitwerken. Ze denken aan ‘berichtgeving bij overlijden’, ‘van uitkering naar eigen bedrijf’, ‘ontslag bij faillissement’ en ‘gedeeltelijk arbeidsongeschikt’.
De Manifestgroep, die de plannen vorige week aankondigde, wil voorts de miljoenen brieven die jaarlijks naar burgers uitgaan, reduceren door ‘de mogelijkheid te bieden om persoonsgebonden informatie elektronisch te verkrijgen’. In oktober start de UWV-pilot ‘digitaal verzekeringsbericht’, over polis en arbeidsverleden. Voorinvullen van formulieren met al bij de overheid bekende gegevens is ook speerpunt.
Bij de aanvraag van een uitkering via het Digitaal Klantdossier, momenteel door CWI, UWV en gemeenten ingevoerd, wordt al minder naar de bekende weg gevraagd. De Belastingdienst begint in 2008 met vooringevulde aangifteformulieren inkomstenbelasting. De inkomensafhankelijke zorgtoeslag verstrekt de Belastingdienst sinds vorig jaar al zonder uitvraag van gegevens aan de zes miljoen mensen die daarop recht hebben. De jaarlijkse ‘risicoverevening’ (om verschillen in zorgkosten tussen verzekeraars door de acceptatieplicht te nivelleren) voeren verzekeraars, Belastingdienst en UWV ook uit zonder burgers iets te vragen. Het CBS put sinds kort uit UWV’s Polisadministratie, waardoor zo’n 80.000 bedrijven geen gegevens meer hoeven te verstrekken voor de ‘Enquête Werkgelegenheid en Lonen’.
Streven
In 2005 kondigde de Manifestgroep aan dat eind 2008 ‘alle transacties bij alle manifestpartijen’ via Internet kunnen. Maar dat blijkt onhaalbaar, aldus voorzitter Johan Hakkenberg. Het streven blijft, maar nu houdt men het erop dat het aantal webtransacties ‘in 2007, 2008 en 2009 fors zal toenemen’.
Tot nu toe heeft de Manifestgroep zich vooral geprofileerd met overheidsdienstverlening. Inmiddels blijkt ze zich ook te werpen op het faciliteren van controles van het bezit van bijstandscliënten. Er bestaat al een koppeling met het basisregister voertuigen (RDW), bekeken wordt of ook verzwegen onroerend goed bij het Kadaster wordt ontsloten. Wordt fraudebestrijding ook speerpunt van de Manifestgroep? Hakkenberg: “Het is ook dienstverlening. Aan handhavers.”