Overslaan en naar de inhoud gaan

Unified Communications niet echt een nieuw concept

De telefooncentrale is dood, zo verkondigde Bill Gates vorige week bij de presentatie van Microsoft’s Office Communications Server 2007 in San Francisco. “Als we over tien jaar in een speelfilm een telefoon zien, zeggen we tegen elkaar: o ja, die apparaten hadden we toen ook nog.”
Microsoft-topman Bill Gates was vorige week persoonlijk naar San Francisco gekomen om de nieuwste versie van Microsoft Office Communications Server te lanceren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Die moet een einde maken aan ouderwetse telefooncentrales, die Gates vergeleek met de mainframes uit de jaren zeventig. Ongeveer alles aan zo’n telefooncentrale is volgens Gates achterhaald en onhanteerbaar. Waarom draaien we nog nummers als we een persoon aan de telefoon willen hebben? Waarom komen we, als we iemand willen bereiken, vaak in een voicemail-fuik terecht? Zou het niet handig zijn als we documenten konden delen via de telefoonlijn? Of vanuit instant messaging de persoon meteen kunnen bellen? Hiervoor is het oude telefonienetwerk volgens Microsoft totaal ongeschikt. Beter is het om communicatiemogelijkheden te integreren op de pc. Of om aangepaste telefoons te maken waarop beeldschermen met geavanceerde software zijn gemonteerd.
Toegegeven: nieuw is het idee allerminst. In 2003 kwam Microsoft al met de eerste producten op dit gebied, maar de jongste portfolio biedt wel veel meer mogelijkheden. Zo kan men straks willekeurig een Office- of SAP-applicatie of een CRM-toepassing aanklikken en kijken of iemand bereikbaar is. Vervolgens kan contact worden gezocht via mail, berichtendienst (IM), telefoon of videovergadersoftware. Met Office Communications kun je ook alle kanten op, inclusief koppeling met de bestaande telefonie infrastructuur. Het bedrijfsleven heeft er zeer zeker belangstelling voor: De bètaversies van Office Communications Server (serversoftware) en Office Communicator (gebruikerssoftware) zijn meer dan 80.000 keer gedownload. Ruim 150 bedrijven in dertig landen hebben de producten getest.
Maar de boodschap die Microsoft uitdraagt is alles behalve uniek. Bedrijven als Avaya en Cisco zeggen dat zij de aloude PBX-centrales allang overbodig hebben gemaakt. De unified communication-divisie van Cisco is onlangs met 30 procent gegroeid naar 2 miljard dollar. Cisco is veruit de grootste speler in de VoiP markt. En uiteraard houdt Cisco als hardwareleverancier vol dat niet de software (Cisco levert zijn eigen CallManager PBX software), maar het netwerk de belangrijkste component is voor geïntegreerde communicatie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in