Unified Communications niet echt een nieuw concept
Microsoft-topman Bill Gates was vorige week persoonlijk naar San Francisco gekomen om de nieuwste versie van Microsoft Office Communications Server te lanceren.
Die moet een einde maken aan ouderwetse telefooncentrales, die Gates vergeleek met de mainframes uit de jaren zeventig. Ongeveer alles aan zo’n telefooncentrale is volgens Gates achterhaald en onhanteerbaar. Waarom draaien we nog nummers als we een persoon aan de telefoon willen hebben? Waarom komen we, als we iemand willen bereiken, vaak in een voicemail-fuik terecht? Zou het niet handig zijn als we documenten konden delen via de telefoonlijn? Of vanuit instant messaging de persoon meteen kunnen bellen? Hiervoor is het oude telefonienetwerk volgens Microsoft totaal ongeschikt. Beter is het om communicatiemogelijkheden te integreren op de pc. Of om aangepaste telefoons te maken waarop beeldschermen met geavanceerde software zijn gemonteerd.
Toegegeven: nieuw is het idee allerminst. In 2003 kwam Microsoft al met de eerste producten op dit gebied, maar de jongste portfolio biedt wel veel meer mogelijkheden. Zo kan men straks willekeurig een Office- of SAP-applicatie of een CRM-toepassing aanklikken en kijken of iemand bereikbaar is. Vervolgens kan contact worden gezocht via mail, berichtendienst (IM), telefoon of videovergadersoftware. Met Office Communications kun je ook alle kanten op, inclusief koppeling met de bestaande telefonie infrastructuur. Het bedrijfsleven heeft er zeer zeker belangstelling voor: De bètaversies van Office Communications Server (serversoftware) en Office Communicator (gebruikerssoftware) zijn meer dan 80.000 keer gedownload. Ruim 150 bedrijven in dertig landen hebben de producten getest.
Maar de boodschap die Microsoft uitdraagt is alles behalve uniek. Bedrijven als Avaya en Cisco zeggen dat zij de aloude PBX-centrales allang overbodig hebben gemaakt. De unified communication-divisie van Cisco is onlangs met 30 procent gegroeid naar 2 miljard dollar. Cisco is veruit de grootste speler in de VoiP markt. En uiteraard houdt Cisco als hardwareleverancier vol dat niet de software (Cisco levert zijn eigen CallManager PBX software), maar het netwerk de belangrijkste component is voor geïntegreerde communicatie.