Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakantie, reflectie, loopbaanstap

0x201cVoor dit jaar is het nog een beetje vroeg om conclusies te trekken, maar in andere jaren is er altijd een frappante toename geweest van mensen die zich willen oriënteren”, zegt Hans Warmerdam van IT-werving en selectiebureau Haselhoff. “In de zomer is er traditioneel een dip, en daarna in het najaar een piek in de drukte. In de maanden oktober en november resulteert dat dan in plaatsingen. Niet dat iedereen ook daadwerkelijk overstapt, soms blijft het bij een oriëntatie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Je hoort ook van de mensen die op gesprek komen dat ze de zomer hebben gebruikt om eens na te denken. Dat geldt overigens niet alleen voor werknemers, ook voor werkgevers, managers. Ze concluderen bijvoorbeeld dat ze versterking nodig hebben in een bepaalde hoek, omdat ze meer een specifieke kant op willen met het bedrijf, of verder willen groeien, en kloppen dan bij ons aan.”

Bezinnen en overleggen
“Wij zien twee momenten dat mensen hier meer mee bezig zijn”, zegt business­unitdirecteur René Lammers van Be Value in Eindhoven. “Rond de kerst en rond de zomervakantie merk je dat mensen zich bezinnen en overleggen met het thuisfront op de vraag: ‘Moet ik wat anders gaan doen?’. Intern kan dat zijn een ander soort opdrachten, een andere rol, andere klanten. Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen het buiten het bedrijf gaan zoeken. Op zich een gezonde situatie dat mensen daarbij stilstaan. We proberen dit regelmatig te bespreken zodat we onze mensen interessante opdrachten blijven aanbieden. Voor de vakantie en voor de kerst samen terugblikken en naar de toekomst kijken. Zeker op ‘overgangsmomenten’ geven we aan: wij denken met je mee. Ook in de werving merk je een grotere dynamiek na de vakantieperiodes, overigens wel afhankelijk van de economie. Als die in een dip zit, zie je het lang niet zo sterk.”
De recruiters van Philips ervaren in september en oktober geen piek in de toeloop van kandidaten. Zij zien vooral in januari een piek in sollicitaties, vertelt recruitment manager Dirk van de Lagemaat. “Het is opvallend dat veel mensen iets op dezelfde manier doen, maar naar hun beweegredenen hiervoor kan ik alleen gissen. Misschien speelt een teleurstellende beoordeling of bonus aan het einde van het jaar mee.” Wel ziet Van de Lagemaat dat hiring managers net voor de vakantie hun vacatures naar buiten willen brengen. “Dat doen ze met het idee dat recruitment in de tussentijd de werving kunnen organiseren en dat het is opgelost wanneer ze weer terugkomen van vakantie. Dat werkt niet, want recruiters en kandidaten zijn natuurlijk zelf ook weg. In de zomer gebeurt er heel weinig. Maar het aanbod van vacatures is dus meestal wel groot en als je als kandidaat in die periode wel thuis bent, kun je je er eens goed in verdiepen.”

Wat dan?
Henny van de Schraaf van Hartnack, Van de Schraaf en Partners, ziet na de zomervakantie een exponentiële toename van het sitebezoek. “In de vakantie ‘koppelen mensen af’ en hebben ze even de ruimte om terug te blikken en dat gebeurt dan ook. Mensen starten na de vakantie met informatie verzamelen en weer wat later volgen dan de telefoontjes. Dat kan nog een hele stap zijn, met name als er een negatieve trigger is, bijvoorbeeld de zoveelste reorganisatie bij je werkgever, of je miskend voelen in je vakmanschap. De grote vraag is dan natuurlijk ‘Wat dan?’. Een andere baan binnen de organisatie is niet altijd een oplossing, en de wereld buiten lijkt vaak een zwart gat. Meestal blijkt een stap naar buiten de organisatie, naar een nieuwe werkomgeving, toch het allerbeste. ‘Had ik het maar eerder gedaan’, hoor ik vaak. Het kan ook zijn dat je hebt geconcludeerd dat je in je werk in herhalingen vervalt of dat er eenzijdig een beroep wordt gedaan op bepaalde kwaliteiten. Veel mensen die in de zomer daarover nadenken worden eenmaal terug weer opgenomen door de dagelijkse beslommeringen. Het is lastig is om het genomen besluit vast te houden. Maar het aantal aanmeldingen voor bijvoorbeeld een programma als ‘Stappen in je loopbaan’ of ‘Werken met zin’ is in het najaar toch significant hoger. Ook werkgevers en managers nemen in de vakantie hun bedrijf of afdeling nog eens door. De functionerings- en beoordelingsgesprekken komen er weer aan. Plannen voor het volgend jaar worden in het najaar gemaakt. Ook zij bedenken in de zomer welke kant ze op willen met de afdeling en welke mensen en kwaliteiten ze daarbij nodig hebben. In de huidige krappe arbeidsmarkt zijn ze dan eerder uit op programma’s om mensen te behouden, dan op outplacement.”
Idyllische rust aan een ver strand kan tot bezinning over de loopbaan leiden. foto: getty images

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in