Virtueel inburgeren moet immigrant op weg helpen
Kalid zoekt werk en drukt op de daarbij behorende pictogrammen op het aanraakscherm. De tekst wordt in de taal van zijn keuze, het Arabisch, aan hem gepresenteerd en tegelijkertijd voorgelezen. Desgewenst kan de Soedanees filmpjes afspelen, of doorklikken op één van de 150 voorgeselecteerde links over wonen, werken en leven in Nederland. "Ik vind de zuil handig", zegt de in spijkerkleding en pet gestoken Kalid. Hij volgt een elektrotechnische opleiding en zoekt een passende baan. Geëngageerd "We zijn twee jaar met de ontwikkeling van het Virtuele Inburgeringsloket bezig geweest", zegt projectleider Jan Vos die het tafereel van dichtbij gadeslaat. "Het is prachtig om het in de praktijk te zien werken." Die ‘we’ zijn de initiatiefnemers van De Stichting Virtueel Inburgeringsloket, een gezelschap van geëngageerde ondernemers, journalisten en politici die steunen op de deskundigheid van @Globe van Jan Vos, JP Hoefnagels Advies en de Stichting Kennisland. Zij dragen zelf de ontwikkelingskosten; de pilots worden door de betrokken gemeenten betaald. "Zie het als een vorm van maatschappelijk ondernemen", zegt Jan Vos. Zelfredzaamheid Sinds 1998 geldt in Nederland de Wet inburgering nieuwkomers. Doel van het inburgeringsbeleid is de zelfredzaamheid van nieuwkomers te bevorderen. Buitenlanders met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd moeten Nederlands leren en kennisnemen van de Nederlandse samenleving. Sinds kort staat het inburgeren hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlandse regering en zijn ook de zogeheten ‘oudkomers’ immigranten die al voor 1998 in Nederland verbleven een doelgroep van de inburgeraars geworden. Nederland telt ruim 1,5 miljoen nietwesterse allochtonen. In 2001 vestigden 64.894 nietwesterse immigranten zich in Nederland, zo blijkt uit de recentste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uit de meest actuele meting van 1 december 2002 blijkt dat 8759 oudkomers op een wachtlijst voor een inburgeringscursus staan. De meeste wachtenden staan ingeschreven in de vier grote steden. Het aanbod van inburgeringscursussen (taal en maatschappijleer) blijft achter bij de toegenomen vraag. Eén van de mogelijkheden om de druk van de ketel te halen is het Virtuele Inburgeringsloket. Dit geeft informatie die een immigrant in Nederland nodig heeft. Een belangrijke nevendoelstelling is ‘het vertrouwd maken van allochtonen met ICT in het algemeen en internet in het bijzonder’. Het Virtuele Inburgeringsloket faciliteert administratieve handelingen tussen immigrant en gemeente niet alleen via multimediale zuilen, maar ook via de gemeentelijke website en als (netwerk)applicatie op cdrom. Het programma bevat basisinformatie in vier talen over Nederland en Nederlandse gemeenten. De complexiteit van de informatie is gelaagd opgebouwd. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld via de menuoptie ‘groter huis’ in specialistische informatie over huursubsidie belanden. Bijzondere aandacht gaat uit naar het verkrijgen van werk. Ontlasten Het Virtuele Inburgeringsloket ontlast ook de begeleiders van de Stichting Vluchtelingenwerk. "Het kort het basisverhaal van de doorverwijzers in", zegt Esther Simao, hoofd afdeling trajecten bij Vluchtelingenwerk in Amsterdam. "De ‘case loads’ zijn erg hoog en het is prettig als op een alternatieve wijze algemene informatie voor vluchtelingen voorhanden is." De begeleiders van Vluchtelingenwerk ondersteunen vluchtelingen onder andere bij het zoeken van werk. Deze week zijn vijf Virtuele Inburgeringsloketten in openbare ruimten in Amsterdam geplaatst. Aan het eind van de zomer staan er ook tien in Den Haag. Over een halfjaar wordt het experiment geëvalueerd. Rotterdam, Tilburg, Nijmegen, Eindhoven en Utrecht beraden zich op het nieuwe fenomeen.