Virtuele teams: effectiever in je eentje
De psychologe heeft gekeken naar gedrag van teamleden, culturele verschillen en de manier waarop teamleden zijn verdeeld over locaties bij grote multinationals als Shell, Philips en IBM in Nederland, België, de Verenigde Staten en India. Zo ontwikkelde zij een overzicht van cruciale gedragingen waarmee bedrijven of organisaties hun virtuele teams soepeler kunnen laten samenwerken.
Dekker concludeert dat samenwerking op afstand soms moeizaam verloopt vanwege culturele verschillen tussen teamleden. Zo vinden Nederlanders het belangrijk dat elk teamlid meehelpt wanneer andere teamleden het te druk hebben. Belgen en Indiërs hebben het tonen van respect voor collega-teamleden hoog in het vaandel staan. Amerikanen hechten op hun beurt zeer aan het goed structureren van de virtuele bijeenkomsten. Voor een optimale samenwerking moeten alle teamleden rekening houden met dit soort verschillen, aldus de promovenda.
Omdat de leden van een virtueel team niet fysiek bij elkaar zijn, is het extra belangrijk elkaar op de hoogte te houden van agenda’s en persoonlijke zaken. De band die je door persoonlijk contact kunt opbouwen, ontbreekt namelijk. “En die is juist cruciaal voor het ontstaan van vertrouwen tussen teamleden”, meent Dekker.
Een onverwachte conclusie is tot slot dat virtuele teams met slechts één persoon per locatie veel effectiever werken dan wanneer er meerdere personen op één plek zitten. Volgens Dekker is dit opvallend omdat het ingaat tegen het gevoel dat leeft bij veel virtuele teams. “Wanneer op een locatie meerdere mensen samenwerken, blijkt echter dat ze eerder een deel van hun identiteit aan deze ‘subgroep’ gaan ontlenen. Met als risico dat ze het belang van de subgroep vóór dat van het gehele team stellen. Dit is negatief voor de samenwerking. Eenlingen zijn logischerwijs veel meer gericht op teamleden op de andere locaties. Dat is gunstig voor de samenwerking.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee