Wallie-card moet angst wegnemen
Nu voegt zich bij deze lange lijst de Wallie-card, uitbundig aangeprezen door een olijk cartoonfiguurtje. Het principe van de Wallie lijkt op dat van de prepaidtelefoonkaart. Wie iets op internet wil aanschaffen, koopt eerst een Wallie-kaartje met (wegkrasbaar) codenummer bij een supermarkt, sigarenzaak of benzinestation. Daarna is het shoppen geblazen op internet. Bij een webwinkel die de Wallie-card accepteert, hoeft de gebruiker alleen het nummer - drie letters en zestien cijfers - in te toetsen. Is het saldo toereikend dan is de transactie direct een feit._ Stapelen Wallie-cards zijn verkrijgbaar in coupures van 5, 10, 20 en 50 euro. Het is mogelijk maximaal vijf kaarten te ‘stapelen’ tot transacties van maximaal 250 euro. Het toepassingsgebied van de Wallie-kaart zweeft in tussen systemen voor ‘micropayments’ en de creditcard voor grotere betalingen. Uitgever van de kaart is Distri Group, een bedrijf dat ruime ervaring heeft met de distributie van prepaidtelefoonkaarten. Marketingmanager Randy van Essen noemt de Wallie-card een aanvullend betaalmiddel: "Veel onderzoeken tonen aan dat het ideale betaalmiddel op internet nog niet bestaat. Ik denk dat mensen hierop zaten te wachten. Wallie maakt online betalen makkelijker. Je hoeft geen software te downloaden, geen speciale rekeningen te openen." Van Essen wijst erop dat slechts de helft van de Nederlanders beschikt over een creditcard. Bovendien bestaat bij veel consumenten de angst voor misbruik van hun persoonsgegevens. De Wallie-card is anoniem, tenzij de klant natuurlijk een bestelling wil laten thuisbezorgen. Afwachtend De Consumentenbond stelt zich afwachtend op. Een woordvoerster: "Hoe meer alternatieven er zijn voor online-betalingen, hoe beter. Je moet als consument vooraf wel de voorwaarden kennen. Bijvoorbeeld hoe lang de kaart geldig is en of je je geld kunt terugkrijgen." Ook moet duidelijk zijn of er verborgen kosten zijn, vindt de bond._ Volgens Van Essen krijgt de klant van de Wallie-card precies waarvoor hij betaalt. Wel is het mogelijk dat een detaillist transactiekosten in rekening brengt. Of de consument zijn vooruitbetaalde geld terugkrijgt indien het systeem mislukt? "In principe staan wij er garant voor dat het geld besteedbaar blijft, want de klant heeft voor die kaart betaald. Het tegoed blijft oneindig geldig." Geld terugkrijgen of de kaart blokkeren bij verlies is er in elk geval niet bij. "Wat dat betreft is het net contant geld", aldus Van Essen.