Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat gaat er om in een virtueel hoofd?

Het is glashelder dat de recente ontwikkelingen op het gebied van digitale media de manier waarop mensen communiceren drastisch hebben veranderd. De exponentiële toename in computerrekenkracht maakt het mogelijk om computertoepassingen te ontwikkelen die face-to-face-interactie kunnen simuleren. We hebben het dan over computerpersonages die er uitzien als echte mensen en die verbaal en non-verbaal communiceren met gebruikers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


Bedrijven zijn om uiteenlopende redenen in deze vorm van interactie geïnteresseerd. De overkoepelende reden is vaak het bevorderen van het contact met klanten. De ABN AMRO bijvoorbeeld heeft een virtuele assistente op zijn website die klanten quasileuk informeert over de ABN-site en ook haar eigen bedieningsknoppen uitlegt.
Naast dit soort assistentes, altijd vrouwelijke personages trouwens, zie je ook in de wereld van computerspelletjes een duidelijke trend naar virtuele werelden waarin gamers het ‘echte leven’ kunnen ontvluchten door het na te spelen op de computer. Nog een stapje verder gaan spellen als Second Life, waarin mensen met elkaar communiceren via digitale computerpersonages, de zogenaamde avatars.
Inmiddels zien mensen ook het nut in van virtuele personages voor ‘serious gaming’, een hippe term voor spelenderwijs leren. Denk aan al die kinderen (en volwassenen) die momenteel hun brein trainen op de Nintendo DS, aangemoedigd door de enthousiaste tips van Professor Kawashima. Ook het Amerikaanse leger heeft het nut van dit soort virtuele leeromgevingen ontdekt. Om officieren-in-opleiding voor te bereiden op lastige situaties hebben ze de zogenaamde Mission Rehearsal Exercise ontwikkeld.
In de meeste toepassingen die we hier hebben genoemd, wordt het computerpersonage bestuurd door een echt mens of verloopt de interactie via een vooraf bepaald script, zodat van een echte, natuurlijke interactie nog geen sprake is. In beide gevallen is het virtueel karakter niet zelf in staat om te communiceren met de gebruiker. Virtuele karakters die dat wel kunnen – die in staat zijn om de verbale en non-verbale communicatie van echte mensen te begrijpen, en daar weer op een adequate wijze verbaal en non-verbaal op kunnen reageren – worden om voor de hand liggende redenen ook wel ‘virtuele mensen’ genoemd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in