Webservices favoriet voor Digitaal Klantdossier
Intussen worden ze wel geacht vanaf begin 2008 gegevens voor het DKD te leveren omdat dan de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen moet ingaan. Die verbiedt ketenpartijen, naast gemeentelijke sociale diensten ook UWV en CWI, burgers gegevens te vragen die al in de sector bekend zijn. Daarom werd voor gemeenten tijdelijk de mogelijkheid gecreëerd om hun gegevens wekelijks te sturen naar het Inlichtingenbureau, dat als ‘postkantoor’ voor communicatie met en door sociale diensten gaat fungeren. Dan zou het DKD voor de gemeentelijke gegevens bij dat ene loket terechtkunnen.
Toch hebben 176 van de 443 gekozen hun DKD-connectie meteen door middel van webservices te regelen. Naast Den Haag, met een zelfgebouwd socialedienstsysteem, zijn dat allemaal klanten van Centric, dat vanaf het begin op webservices aankoerste en pas in tweede instantie ook een voorziening voor batchaanlevering wilde ontwikkelen. Getronics PinkRoccade en Planconsult deden het omgekeerd en maakten eerst de batchoplossing om tegen januari met webservices te komen.
Johan van der Waal van het Coördinatiepunt ICT Gemeenten, dat de DKD-implementatie begeleidt, is zijn scepsis over gemeenten en webservices nog niet kwijt. Ze maken afspraken nodig over aspecten zoals bereikbaarheid, adres, beveiliging, taal, databasetoegang, snelheid en belastbaarheid. Daarover zal dus nog veel gesproken moeten worden. Omdat webservices straks bij de meeste gegevensuitwisselingen worden aangewend, zoals in het stelsel van basisregistraties, pleit hij ervoor dat gesprek in breder verband te voeren.