’Webtimer’ kijkt internettende werknemers discreet op de vingers
Met een applicatie genaamd Timekeeper werd voor ieder cursist de tijd die op Internet werd doorgebracht bijgehouden en bij het overschrijden van een limiet kwam er automatisch een eind aan de Internet-verbinding. „We hebben met deze applicatie veel ervaring opgedaan en het heeft de basis gelegd voor ons huidige Webtimer-product”, aldus Marcel Henriquez, managing director van OmnIT. Webtimer is een applicatie die uitsluitend met de combinatie van Windows NT of Windows en Microsoft Proxy Server kan worden gebruikt. De applicatie sluit naadloos aan op de Windows architectuur en neemt de gegevens over uit de userdatabase met individuele gebruikersgegevens, maar ook de gebruikersgroepenindeling. Daardoor is de installatie en het in gebruik nemen van het product niet tijdrovend en is het beheer overzichtelijk. De techniek achter het product is eenvoudig. Iedere werknemer die via het netwerk op de werkplek over een Internet-aansluiting beschikt en via de proxy server HTML-pagina’s opvraagt, heeft daarvoor een door de systeembeheerder ingestelde tijd tot z’n beschikking. Webtimer vermindert de beschikbare surftijd alleen wanneer er actief van de verbinding gebruik wordt gemaakt. „Een werknemer die z’n browser de hele dag open heeft staan, maar geen nieuwe pagina’s opvraagt wordt niet beperkt in z’n Internet-gebruik, aldus Jeroen Appel, technical manager van OmnIT. Hoeveel tijd een werknemer nog tot zijn beschikking heeft, is telkens zichtbaar op de eerste pagina als de webbrowser start. Webtimer legt geen restricties op ten aanzien van het e-mail-verkeer en ook is er geen registratie van de sites die de Internet-gebruiker bezoekt. Tevens maakt het product geen onderscheid tussen zakelijk en privé bezochte Internet-sites en ziet de applicatie op dit moment nog geen verschil tussen Internet- en intranetverkeer. Het is de bedoeling van OmnIT om de definitieve versie van Webtimer geschikt te maken voor bedrijven met minimaal 25 werkplekken. „Op dit moment loopt er een proef bij een middelgroot bedrijf en de reacties zijn positief”, aldus Appel. Wel reageren werknemers die geconfronteerd worden met hun verstreken Internet-tijd volgens hem niet altijd positief op het product. Mocht het echter nodig zijn om een limiet tussentijds op te waarderen dan kan dat volgens Appel heel eenvoudig en direct door de systeembeheerder gebeuren.