Overslaan en naar de inhoud gaan

Webwinkelkarren blijven onbetaald

De webwinkeliers kunnen dat percentage makkelijk verhogen door de inrichting van hun website te verbeteren. Eind vorig jaar promoveerde Tibert Verhagen aan de Vrije Universiteit op een onderzoek naar de criteria waarop websurfers tot een aankoopbeslissing komen. Gisteren startte de Amsterdamse burgemeester Job Cohen officieel het bedrijfje dat Verhagen op basis van zijn onderzoek oprichtte. Het is de eerste spinoff van de VU-faculteit economie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Overigens vertoont het aankoopproces van consumenten op internet grote gelijkenis met dat in fysieke winkels, concludeert Verhagen. Een groot verschil is dat de drempel om bij ontevredenheid van aanbieder te wisselen bij fysieke winkels veel hoger is dan online. De ontevredenheid ontstaat wanneer de consument in zijn aankooptraject niet voldoende wordt ondersteund met relevante informatie. Verhagen wil nu met de methode die hij tijdens zijn onderzoek 0ntwikkelde, bedrijven adviseren over de effectiviteit van hun sites. Daarbij speelt de vormgeving nauwelijks een rol, zegt hij. "In de internethype lag de aandacht voornamelijk op experimenteren met vormgeving. Bij het bedrijfsleven is dit inmiddels een ‘dissatisfier’ geworden." Webwinkels moeten hun aandacht richten op adviesmodules, vergelijkingsmogelijkheden, het leveren van aanverwante informatie en meningen en tips van andere klanten over de producten. Verhagen denkt dat de leereffecten van het internet ook te gebruiken zijn in fysieke winkels, bijvoorbeeld door bij de schappen panelen te plaatsen met gebruikerservaringen en adviesmodules.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in